Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Idris, 3 Adun lain diundang untuk tunjuk mereka juga pembangkang'

Ketua Penerangan PKR Shamsul Iskandar Md Akin meremehkan ketegangan dalam Pakatan Harapan (PH) berikutan program malam tadi, yang menyaksikan kehadiran empat Adun termasuk bekas ketua menteri Idris Haron.

Shamsul berkata, ia hanyalah acara pra-pilihan raya negeri yang dianjurkan oleh PKR Melaka untuk memberi semangat kepada jentera kempen, dengan persetujuan Presiden PKR Anwar Ibrahim.

"Ia adalah acara pra-PRN yang dianjurkan oleh PKR Melaka untuk memberi semangat (kepada jentera kempen) menjelang pilihan raya negeri (PRN).

"Acara-acara seperti itu diatur pada pilihan raya yang lalu agar presiden parti menyampaikan ucaptama dan memberikan panduan kepada akar umbi untuk menghadapi pilihan raya.

"Sudah tentu, Idris dan tiga yang lain diundang untuk menunjukkan bahawa mereka adalah sebahagian daripada pembangkang," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi.

Acara malam tadi menimbulkan kritikan setelah gambar-gambar wakil rakyat Adun Pengkalan Batu, Norhizam Hassan Baktee mengangkat tangannya pada majlis itu dengan hadirin bertepuk tangan.

PH Melaka dikecam kerana memberi sambutan 'pahlawan' di sebuah majlis PH yang turut dihadiri oleh Anwar.

Norhizam dianggap sebagai pengkhianat dalam kalangan DAP - yang secara terang-terangan mengatakan bahawa mereka akan menolaknya sebagai calon.

Dia sebelum ini adalah Adun DAP tetapi berpaling tadah untuk membantu membentuk kerajaan negeri Umno-Bersatu.

Dia kemudian meninggalkan kerajaan negeri Umno-Bersatu bersama Noor Effandi Ahmad (Telok Mas) dari Bersatu dan Idris (Sungai Udang) dari Umno serta Azman Hassan (Pantai Kundor).

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu tidak akan menerima Norhizam sebagai calon PRN Melaka yang akan datang.

Ahli Parlimen Pasir Gudang PKR, Hassan Karim mengatakan PH Melaka terlalu oportunis, sedangkan kepemimpinan pusat gagal menangani krisis.

 

Shamsul, yang juga Ahli Parlimen Hang Tuah Jaya, mengatakan bahawa tidak adil jika keempat-empat mereka tidak diperlakukan dengan sewajarnya.

"Mereka telah menyumbang kepada kejatuhan kerajaan negeri, jika kita tiba-tiba mengabaikan mereka, itu juga tidak wajar," katanya.

"Saya faham ada pandangan yang kuat mengenai mereka dari beberapa pemimpin di PH. Saya tidak mempertahankan siapa pun, tetapi apa yang saya ingin katakan adalah melihatnya secara objektif. (Mari) cuba berlaku adil kepada mereka," katanya .

Putuskan isu logo, calon ketua menteri PH

Sementara itu, Shamsul juga mengesahkan bahawa keempat-empat wakil rakyat berkenaan menyatakan hasrat untuk bertanding atas tiket PH pada PRN 20 November ini.

Dia, bagaimanapun, mengatakan majlis presiden PH yang akan bersidang sebelum pencalonan 8 November akan membuat keputusan segera.

Dia menjangkakan majlis presiden PH mungkin perlu memutuskan calon akan bertanding di bawah logo atau tiket PKR, selain memilih calon ketua menteri yang ditetapkan sebelum gabungan itu memasuki medan perang PRN.

"Setiap pilihan raya memiliki dinamiknya sendiri. Pilihan raya negeri ini akan memutuskan kerajaan negeri untuk lima tahun akan datang. 

"Kita mempunyai banyak calon (ketua menteri) yang bercita-cita tinggi, jadi, saya rasa kita memerlukan waktu untuk meneliti satu demi satu, untuk memilih calon terbaik (untuk menjadi ketua menteri)," tambah Shamsul.

Awal hari ini, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dengan tegas mengatakan bahawa PH akan bertanding menggunakan logo gabungan itu.

Begitu juga, Lim mengatakan ketua PH Melaka Adly Zahari harus menjadi calon ketua menteri - memetik rekod prestasi baiknya ketika memegang jawatan itu dari 2018 hingga 2020.

Bagaimanapun, kenyataan Shamsul menunjukkan bahawa PKR mempunyai idea lain, termasuk terus mendorong PH menggunakan logo parti itu.

Shamsul adalah calon ketua menteri sebelum ini pada tahun 2018, tetapi dia gagal memenangi kerusi DUN Rim.

Dia memberi gambaran bahawa dia akan bertanding untuk merebut kerusi DUN sekali lagi, menyatakan minatnya di DUN Paya Rumput yang kini dipegang oleh Naib Presiden Bersatu, Mohd Rafiq Naizamohideen.

Paya Rumput adalah salah satu daripada enam kerusi Bersatu yang dipertandingkan pada tahun 2018 ketika menjadi sebahagian daripada PH.

Shamsul berkata, gabungan itu akan membincangkan cara membahagi kerusi di antara mereka.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS