Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Dapat kerusi di Majlis Hak Asasi Manusia PBB bukan pengiktirafan rekod Malaysia'
Diterbitkan:  Oct 15, 2021 6:48 PM
Dikemaskini: Oct 16, 2021 3:28 AM

Penggal ketiga Malaysia dalam Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bukanlah pengiktirafan terhadap rekod hak asasi manusia negara ini, kata dua aktivis hak asasi.

Ahli Suruhanjaya Juris Antarabangsa dan bekas presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan berkata advokasi hak asasi manusia di Malaysia mesti bermula di negara sendiri.

"Mungkin patut beri taklimat kepada semua Ahli Parlimen mengenai maksud hak asasi manusia. PAS terutamanya. Dan cuba jangan memalukan kita di Majlis Hak Asasi Manusia PBB dengan membiarkan ketaksuban dan perkauman berkembang di negara sendiri.

"Mulakan dengan meneruskan konvensyen antarabangsa. Singkatnya, berikan contoh yang baik," kata Ambiga dalam ciapan Twitter, hari ini.

Ketika dihubungi untuk mendapatkan komen lebih lanjut, Ambiga menjelaskan bahawa anggota parlimen yang pernah menentang untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (Icerd) dan Statut Rom kini berada dalam kerajaan dan telah secara aktif meminta keahlian dalam Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

"Oleh itu, adalah menjadi kewajipan mereka untuk mendidik diri mereka sendiri mengenai hak asasi manusia dan berhenti memfitnah hak asasi manusia," katanya.

Sebagai permulaan, dia mengatakan kerajaan dapat memimpin dengan memberi contoh dengan meratifikasi Konvensyen Pelarian PBB dan Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Sivil dan Politik.

Sementara itu, Ahli Parlimen Klang Charles Santiago mengkritik Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob kerana mendakwa pemilihan Malaysia dalam majlis itu adalah "pencapaian besar dan pengiktirafan status hak asasi manusia (Malaysia)".

Santiago mengatakan pemilihan itu tidak boleh dianggap sebagai pengakuan tingkah laku yang baik kerana Malaysia belum melarang perkahwinan bawah umur, menangani kematian dalam tahanan, menghapus hukuman mati atau undang-undang yang menjadikan homoseksualiti sebagai jenayah.

"Serbuan imigresen terus dilakukan dan mensasarkan pekerja warga asing, yang kemudian ditahan dalam keadaan mengerikan. Namun, kerajaan tiada tekad politik untuk memburu ejen pekerja atau majikan Malaysia yang tidak bertanggungjawab.

"Kerajaan juga dengan tegas menolak untuk menubuhkan sebuah badan pengawas bebas untuk memantau polis, yang kini sedang diteliti atas penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

"Malaysia mengamalkan dwistandard dengan memperjuangkan perjuangan Palestin, tetapi masih belum mengakui hak pelarian di negara ini. Mereka sering disalahgunakan oleh pihak berkuasa dan dinafikan hak untuk bekerja, pendidikan dan penjagaan kesihatan yang berpatutan," kata Santiago dalam satu kenyataan hari ini.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS