mk-logo
Berita
KKM jalankan kaji selidik tahap kesediaan hidup bersama Covid-19
Diterbitkan:  Oct 5, 2021 10:03 AM
Dikemaskini: 2:03 AM

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sedang menjalankan kaji selidik mengenai tahap kesediaan orang ramai untuk memasuki fasa endemik Covid-19.

Hal itu dinyatakan Ketua Pengarah KKM Dr Noor Hisham Abdullah dalam satu hantaran di media sosial pagi ini.

"Adakah anda bersedia hidup bersama-sama Covid-19?" katanya.

Menyertai hantaran berkenaan ialah borang kaji selidik dalam talian untuk diisi orang ramai.

Penjelasan pada borang itu menyatakan ia dibuat bagi mengenal pasti tahap kesediaan orang ramai untuk hidup bersama-sama Covid-19.

"Tiada jawapan (yang dianggap) betul atau salah.

"Dapatan tinjauan ini akan digunakan untuk menambah baik strategi promosi dan pendidikan kesihatan dalam mendidik dan memperkasa Keluarga Malaysia untuk hidup bersama-sama Covid-19," katanya.

Antara soalan yang ditanya ialah apa yang difahami seseorang mengenai situasi "hidup bersama-sama Covid-19" dan tahap kesediaan masing-masing, sama ada sangat tidak bersedia sehingga sangat bersedia.

Turut ditanya ialah tindakan yang diambil responden jika berada dalam situasi tertentu di majlis sosial atau tempat awam semasa fasa endemik Covid-19.

Ada kira-kira 20 soalan diberi secara keseluruhan, membabitkan langkah-langkah pencegahan yang akan diambil secara umum.

Responden boleh menjawab dengan memilih cadangan yang diberikan dari skala 1 hingga 5 atau pilihan "ya" atau "tidak" pada bahagian tertentu.

Tidak ada maklumat sensitif yang dikongsi semasa tinjauan, termasuk alamat e-mel peserta.

Peserta kaji selidik itu hanya akan diminta untuk memberitahu kumpulan umur dan status pekerjaan masing-masing, serta negeri dan daerah tempat mereka tinggal.

Sesiapa yang berminat untuk mengambil bahagian dalam tinjauan soal selidik boleh melakukannya di sini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS