Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
RMK12: Harga siling rumah mampu milik pasaran jual semula akan diperkenal
Diterbitkan:  Sep 27, 2021 8:57 PM
Dikemaskini: 12:57 PM

Di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12), harga siling untuk rumah mampu milik akan diperkenalkan bagi pasaran penjualan semula untuk mengawal harga rumah, terutama di kawasan bandar.

Ia untuk memastikan rumah mampu milik tetap mampu dimiliki oleh kumpulan sasaran.

Peraturan juga akan diperkenalkan untuk mengehadkan pembelian rumah mampu milik hanya satu bagi setiap warganegara yang memenuhi syarat, untuk meningkatkan penawaran perumahan mampu milik.

"Pangkalan data komprehensif pemilik rumah mampu milik akan dibentuk untuk memantau pemilikan rumah," kata laporan RMK12.

RMK12 dibentangkan oleh Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob di Dewan Rakyat hari ini.

Tambah Ismail, kerajaan akan terus mengutamakan usaha memberikan akses yang lebih baik untuk perumahan mampu milik kepada rakyat dengan meningkatkan akses pembiayaan rumah..

"Skim pembiayaan perumahan yang ada akan ditingkatkan untuk membantu golongan B40 dan M40 memiliki rumah," kata laporan itu.

Program sewa-beli akan diperluas untuk merangkumi rumah berharga hingga RM500,000, dengan pilihan untuk membeli hartanah itu dalam masa lima tahun setelah menyewanya.

"Selain itu, Dana untuk Rumah Mampu Milik dan Skim Perumahan Belia akan terus disediakan untuk membiayai pembelian rumah pertama," katanya.

Sementara itu, isi rumah yang memiliki tanah dapat dibantu oleh Skim Pinjaman Perumahan untuk membina rumah mampu milik.

Model kewangan baru dengan pakej pinjaman yang lebih menarik juga akan diperkenalkan untuk meningkatkan kadar pengambilan skim itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS