mk-logo
Berita
21 Okt pendengaran kes Najib, anak rayu tangguh penghakiman mahkamah

Mahkamah Rayuan menetapkan 21 Oktober untuk mendengar permohonan menangguhkan penghakiman ringkasan mahkamah dalam tuntutan saman cukai terhadap bekas perdana menteri Najib Razak dan anaknya Mohd Nazifuddin.

Kedua-duanya berusaha untuk membatalkan penghakiman ringkas Mahkamah Tinggi yang dikeluarkan terhadap mereka sementara menunggu rayuan mereka ke Mahkamah Persekutuan.

Mereka merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan pada hari Khamis minggu lalu, yang membuat penghakiman ringkasan masing-masing dalam tuntutan saman cukai RM1.69 bilion dan RM37.6 juta terhadap Najib dan Nazifuddin.

Tahun lalu, dua Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang berasingan membenarkan permohonan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk penghakiman ringkasan dalam tuntutan cukai. Akibatnya, ini memungkinkan mahkamah rendah membuat keputusan berpihak LHDN dalam tuntutan cukai terhadap Najib dan Nazifuddin, tanpa memerlukan perbicaraan penuh.

Tahun lalu, dua Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang berasingan membenarkan permohonan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk membuat keputusan ringkas dalam tuntutan saman cukai mereka terhadap Najib dan Nazifuddin.

Dengan bergantung pada keputusan penghakiman ringkasan, LHDN sejak itu telah memulakan prosiding kemuflisan terhadap Najib dan Nazifuddin di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menuntut tunggakan cukai.

Peguam kepada anak dan bapa itu, Muhammad Farhan Muhammad Shafee petang ini mengesahkan Mahkamah Rayuan menetapkan 21 Oktober untuk mendengar permohonan menangguhkan keputusan penghakiman ringkasan itu.

"Mahkamah Rayuan mengadakan pengurusan kes hari ini untuk menetapkan tarikh (pendengaran) (permohonan untuk menangguhkan keputusan penghakiman ringkasan), pada 21 Oktober (2021)," kata Farhan ketika dihubungi.

Di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Najib berusaha membatalkan notis kebankrapan LHDN terhadapnya.

Dia juga memiliki rayuan penilaian semula cukai yang belum selesai dengan Suruhanjaya Khas Cukai Pendapatan (SCIT) LHDN, yang akan didengar pada Januari tahun depan.

Bawah kaedah cukai "bayar dulu, bincang kemudian" di Malaysia, pembayar cukai yang tidak berpuas hati masih diwajibkan terlebih dahulu membayar jumlah cukai seperti yang dinilai oleh LHDN dan hanya kemudian dapat mengajukan rayuan kepada SCIT untuk menilai semula jumlah taksiran cukai.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS