Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Individu didakwa penasihat media Najib tuntut Syed Saddiq mohon maaf
Diterbitkan:  Sep 17, 2021 3:44 PM
Dikemaskini: 9:07 AM

Seorang individu yang dikatakan merupakan penasihat media kepada bekas perdana menteri Najib Abdul Razak menuntut agar bekas menteri belia dan sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman meminta maaf atas tuduhan konspirasi untuk melemahkan Bersatu.

Habibul Rahman Kadir Shah, melalui firma guaman Tetuan Jahaberdeen & Co, mengeluarkan surat tuntutan itu bertarikh hari ini kepada Syed Saddiq, yang juga bekas ketua Pemuda Bersatu.

Ketika dihubungi oleh Malaysiakini petang ini, peguam Jahaberdeen Mohamed Yunoos mengesahkan pengeluaran surat undang-undang itu terhadap Ahli Parlimen Muar itu, yang kini bersama Ikatan Demokratik Malaysia (Muda).

Menurut salinan dokumen itu, pertikaian Habibul adalah mengenai kenyataan yang didakwa dibuat oleh Syed Saddiq semasa sidang media di Hotel Seri Pacific di Kuala Lumpur, pada 2 Oktober 2017.

Semasa taklimat media itu, Syed Saddiq mengumumkan bahawa dia menolak biasiswa untuk melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana dalam bidang dasar awam di Universiti Oxford, England, untuk terus berpolitik.

Dia juga mendakwa ada alasan sidang media itu diadakan di hotel yang berkait dengan Umno, yang mendakwa ada konspirasi yang disokong oleh pemimpin parti itu yang tidak disebutkan namanya untuk melemahkan Bersatu dengan "mengugut atau merasuah" pemimpinnya.

Melalui surat tuntutan hari ini, dikemukakan bahawa kenyataan fitnah itu dibuat terhadap Habibul, yang dikatakan menjejaskan reputasinya sebagai tokoh awam dan pengarah syarikat.

Peguam Habibul menuntut, dalam waktu sembilan hari dari hari ini, agar Syed Saddiq menerbitkan di surat khabar atau media pilihan untuk permintaan maafnya.

Pasukan undang-undang Habibul meminta Syed Saddiq untuk berjanji tidak mengulangi pernyataan fitnah yang dikatakan itu, dan dalam masa tujuh hari dari hari ini untuk membuat tawaran ganti rugi yang harus dibayar kepada Habibul.

Peguam kepada ahli perniagaan itu mengatakan sekiranya tidak mematuhi tuntutan itu, mereka mempunyai arahan untuk memulakan prosiding undang-undang terhadap Syed Saddiq.

Malaysiakini sedang berusaha menghubungi Syed Saddiq dan pasukan perundangannya untuk mendapatkan respons mengenai perkara itu.

Nama Habibul disebut semasa perbicaraan rasuah SRC International bernilai RM42 juta terhadap Najib pada tahun 2008.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS