Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DAP ragu keberkesanan Majlis Pemulihan Negara diterajui Muhyiddin
Diterbitkan:  Sep 7, 2021 3:03 PM
Dikemaskini: 7:03 AM

DAP menyatakan keraguan terhadap keberkesanan Majlis Pemulihan Negara (MPN) sekarang yang akan dipengerusikan oleh bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin.

Dalam satu kenyataan, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan Muhyiddin sebagai bekas perdana menteri yang "memalukan" yang bertanggungjawab terhadap krisis kesihatan dan kemelesetan ekonomi.

"Apa yang dapat dilakukan Muhyiddin sekarang untuk mengubah keadaan ekonomi sebagai bekas perdana menteri sedangkan dia gagal melakukannya ketika menggunakan kuasa penuh perdana menteri walaupun telah melancarkan lapan pakej rangsangan ekonomi berjumlah RM530 bilion?" soal Lim.

Lim mengatakan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob telah menunjukkan kurangnya komitmen terhadap MPN untuk tidak mengetuai majlis MPN sendiri dan menyerahkannya kepada Muhyiddin.

Tanpa perdana menteri mempengerusikan MPN, kata Lim, ia berisiko menjadi sekadar "kakap kosong" tanpa kuasa.

"Ismail mesti berhenti melakukan subkontrak terhadap kuasanya tetapi sebaliknya mengambil alih tanggungjawab memulihkan ekonomi dengan menyuntik RM45 bilion secara langsung untuk mengelakkan dana habis.

 

"Tidak ada masa untuk gagal dengan memberi keutamaan kepada permainan politik yang menawarkan jawatan dan kedudukan ketika fokus harus utama memerangi Covid-19 untuk menyelamatkan nyawa dan mata pencarian," kata Lim.

MPN dibentuk dan dipengerusikan oleh Muhyiddin pada bulan Julai sehingga penggulingannya bulan lalu.

Ketika menjadi perdana menteri, Muhyiddin memperkenalkan beberapa sekatan pergerakan yang telah melumpuhkan ekonomi, namun masih gagal mengawal peningkatan jumlah kematian yang disebabkan oleh Covid-19.

Ismail telah berjanji untuk mengundang ahli politik pembangkang untuk menyertai MPN, tetapi belum ada perincian yang dinyatakan setakat ini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS