Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MMA: Tak bolehlah jual kit ujian kendiri di kedai runcit, perlu peraturan
Diterbitkan:  Sep 5, 2021 8:18 PM
Dikemaskini: 12:18 PM

Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) menggesa Kementerian Kesihatan untuk memastikan penjualan kit ujian kendiri Covid-19 secara bertanggungjawab dengan berpegang pada polisi asal sebelum ini yang hanya membenarkan kemudahan kesihatan dan farmasi menjual alat tersebut.

"Walaupun tujuannya untuk mendorong penggunaan kit ujian kendiri untuk menguji Covid-19, kita perlu sedar kit ujian diri adalah alat perubatan dan oleh itu sangat penting bahawa penjualan barang-barang tersebut dikendalikan dan diatur dengan ketat .

"Kami mendesak Kementerian Kesehatan untuk kembali ke polisi asalnya hanya membenarkan kemudahan kesihatan dan farmasi menjual alat ujian kendiri untuk memastikan penjualan alat perubatan ini secara bertanggungjawab.

"Lagipun, terdapat lebih daripada 10,000 farmasi dan kemudahan penjagaan kesihatan di seluruh negara, yang sudah mudah diakses oleh masyarakat," kata Presiden MMA Dr Subramaniam Muniandy pada satu kenyataan hari ini.

Kit ujian kendiri menjalani pemeriksaan ketat oleh Pihak Berkuasa Peranti Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia (MDA) sebelum diluluskan untuk digunakan, katanya.

Aabila kit itu tersedia di pasaran, jelasnya lagi penjual yang sah mesti memastikan penjualan yang bertanggungjawab.

Sebagai contoh, katanya, kit tidak boleh dijual jika bungkusan telah rosak atau dibuka, kerana ini akan mencemarkan kit.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin semalam berkata kerajaan berhasrat untuk meliberalisasikan penjualan alat ujian Covid-19 supaya orang ramai dapat segera membeli produk tersebut di luar farmasi dan kemudahan kesihatan, termasuk di kedai runcit.

Subramaniam berkata jika alat ujian itu dijual di kedai runcit, mungkin produk tidak dapat dikendali dengan betul dan ini juga akan menyukarkan pihak berkuasa untuk memantau dan mengatur penjualan kit tersebut.

Mereka yang menjual kit juga perlu dilatih dengan betul untuk membimbing pengguna apabila lebih banyak maklumat mengenai penggunaan kit diperlukan, tambahnya.

MMA juga prihatin langkah ini boleh menyebabkan pengkomersialan kit ujian kendiri yang meluas dan isu-isu seperti alat palsu, cetak rompak, sampel tercemar atau bahkan peranti kitar semula.

Selain kembali kepada polisi asal penjualan alat uji, Subramaniam menyarankan kerajaan meneliti kaedah pemerolehan peranti secara pukal melalui entiti tunggal.

Dengan cara ini, kerajaan dapat menikmati pengurangan harga maksimum dan alat ini kemudian dapat diberikan secara percuma kepada golongan berpendapatan rendah yang diklasifikasikan di bawah B40, atau sebahagian disubsidi untuk orang ramai melalui program khas, katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS