Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kekaburan isu pembatalan darurat gagalkan penguatkuasaan - Peguam

Lebih ramai pihak yang mempertikaikan langkah kerajaan Perikatan Nasional (PN) membatalkan semua ordinan darurat tanpa prosedur yang tepat, dengan mengatakan bahawa kekaburan mengenai isu ini akan menggagalkan perkara-perkara penguatkuasaan seperti mengeluarkan kompaun.

Ketidakpastian ini berlanjutan setelah menteri undang-undang Takiyuddin Hassan menolak untuk menjelaskan perkara itu kepada Dewan Rakyat pagi ini, dengan mengatakan bahawa dia hanya akan melakukannya setelah darurat berakhir pada 2 Ogos.

Meskipun ada banyak pertanyaan, dia tidak menjelaskan bagaimana langkah itu mempengaruhi kompaun yang dikeluarkan berdasarkan ordinan darurat selepas 21 Julai, tarikh kabinet dikatakan membatalkan ordinan darurat.

Seperti pihak lain yang membidas kerajaan isu itu, Pengerusi Bersama Jawatankuasa Perlembagaan Majlis Peguam Karen Cheah mengatakan "pengumuman lisan" Takiyuddin tidak cukup untuk menganggap pembatalan itu sah.

Jelasnya, sekiranya tidak ada pewartaan yang dapat diakses oleh orang ramai, tidak jelas apakah Yang di-Pertuan Agong (YDPA) memberi perkenan, seperti yang dikehendaki oleh Perlembagaan Persekutuan.

Dia mengatakan bahawa kelambatan kerajaan selama lima hari dalam membuat pengumuman penting itu mengeruhkan lagi keadaan, terutama dalam penguatkuasaan undang-undang.

"Kerana kurangnya ketelusan dan pertanggungjawaban, penundaan dalam mengumumkan keputusan penting dan tanpa penjelasan yang tepat untuk penundaan tersebut;

"Ini menyebabkan berlalunya pertindihan di mana rakyat dan penguat kuasa menjalankan kehidupan sehari-hari mereka dan menganggap mereka menegakkan undang-undang tanpa konteks yang tepat karena kerajaan gagal mengumumkannya, " katanya kepada Malaysiakini.

Antara 21 dan 25 Julai, sehari sebelum pengumuman pembatalan darurat dibuat, lebih daripada 2,200 kompaun dikeluarkan untuk pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) Covid-19.

Kompaun sebegini biasanya dikuatkuasakan di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

Ordinan darurat telah menaikkan hukuman maksimum dari RM1,000 kepada RM10,000 untuk individu dan RM50,000 untuk badan korporat.

Polis dilaporkan masih mengenakan kompaun seumpamanya selepas 21 Julai.

Sama ada kompaun ini boleh dicabar bergantung kepada pewartaan pembatalan ordinan darurat yang sehingga kini belum dapat diakses, kata Cheah.

"Ini bergantung pada sifat pelanggaran dan kata-kata dalam warta (pembatalan).

"Sekiranya tarikh kuat kuasa pembatalan tersebut diundur tarikh (backdated) dalam warta, dan pelanggaran itu berkaitan dengan yang jatuh di bawah peraturan darurat, maka kompaun dan denda tersebut dapat dicabar," katanya.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS