Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penerima vaksin dakwa PPV larang masuk sebab ingkar SOP kod berpakaian
Diterbitkan:  Jul 20, 2021 12:39 PM
Dikemaskini: 4:59 AM

Individu yang mempunyai temu janji vaksinasi Covid-19 dilaporkan telah dilarang masuk ke premis pusat pemberian vaksin (PPV) kerana melanggar garis panduan etika berpakaian.

Ini walaupun kebanyakan PPV tidak kisah dengan pakaian penerima vaksin, bahkan membenarkan pakaian dinosaur dan watak adi wira.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa PPV yang melarang pemakaian seluar jeans.

Garis panduan berpakaian sopan ini dibuat ketika kerajaan sedang meningkatkan vaksinasi untuk memerangi peningkatan jangkitan Covid-19.

Malaysiakini difahamkan Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19 (JKJAV) sedang memantau keadaan tersebut.

Jumaat lalu, Sin Chew Daily melaporkan pengawal keselamatan di Pejabat Pejabat Daerah Jempol PPV di Negeri Sembilan menyuruh penerima vaksin pulang kerana melanggar kod etika berpakaian.

Menurut artikel itu, mereka yang memakai baju tanpa lengan, seluar pendek, dan skirt tidak dibenarkan memasuki premis tersebut.

Pengawal itu dilaporkan memberitahu penerima vaksin bahawa mereka boleh pulang untuk menukar pakaian atau meminta seseorang membawakan pakaian yang sesuai.

Mereka juga diberitahu walaupun mereka hadir terlambat untuk temu janji boleh diterima asalkan mereka mematuhi kod etika pakaian.

Kejadian serupa berlaku kepada teman wanita Derek Ho di PPV Kompleks Masyarakat Penyayang di Georgetown, Pulau Pinang pada hari Sabtu.

Dia tiba di kemudahan itu untuk menemani ahli keluarga yang tidak mempunyai telefon bimbit dan dengan itu memerlukan bantuan untuk temu janji vaksinasi mereka.

Namun, dia dihentikan di pintu masuk kerana tidak mematuhi "kod berpakaian pelawat". Dia akhirnya dibenarkan masuk setelah bercakap dengan ketua keselamatan.

"Bebenang ini bukan untuk menyalahkan pengawal keselamatan yang melarang teman wanita saya memasuki pusat pemberian vaksin itu.

"Saya bertanya mengapa ada prosedur operasi standard pakaian berpakaian (SOP)? Bagaimana dengan orang yang memakai kostum dinosaurus (atau) kostum Donald Duck," soalnya pada ciapan di Twitter.

Dia menyertakan gambar kod pakaian pengunjung, yang menetapkan lelaki harus memakai kemeja dan kot atau kemeja lengan pendek dengan seluar panjang.

Wanita pula harus memakai baju kurung atau blazer lengan panjang dengan skirt bawah paras lutut.

Kod pakaian itu juga melarang orang di PPV memakai t-shirt leher bulat, seluar pendek, seluar jeans, skirt pendek dan "selipar."

Cetakan pada garis panduan itu menunjukkan ia dikeluarkan oleh Unit Komunikasi Korporat Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia dan diperakui oleh Pejabat Kesihatan Timur Laut.

Ho mengarahkan ciapannya kepada JKJAV; Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin; Kementerian Kesihatan, dan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

Ketika dihubungi, Ho berkata belum ada mana-mana pihak yang menghubungi dirinya atau teman wanitanya mengenai kejadian itu.

Semalam, China Press memetik pegawai Pejabat Kesihatan Daerah Timur Laut Dr Azizah Abdul Manan sebagai menafikan adanya kod etika berpakaian di PPV tetapi menasihati orang ramai untuk berpakaian secara “sederhana.”

Dia dilaporkan meminta supaya kod berpakaian itu diturunkan menjelaskan bahawa panduan tersebut dipasang ketika kompleks itu digunakan oleh pejabat kesihatan.

Pasukan Petugas Imunisasi Segamat Covid-19 (CITF) mengeluarkan SOP kod pakaian serupa untuk PPV Labis.

Perkara ini disiarkan pada 14 Julai di laman Facebook pejabat daerah Segamat.

Lelaki tidak dibenarkan memakai baju tanpa lengan, seluar pendek, atau seluar jeans koyak.

Wanita tidak dibenarkan tampil dengan baju tanpa lengan, skirt pendek, atau seluar pendek.

Seluar panjang dan t-shirt berkolar dibenarkan, menurut panduan ini.

[Baca laporan asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS