Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pakar: Data pesakit baru ikut kategori mengelirukan tanpa konteks betul

Kementerian Kesihatan minggu ini mula mengeluarkan data pesakit baru mengikut kategori gejala kes Covid-19 dengan kebanyakannya hanya mengalami gejala ringan.

Pun begitu, para pakar berkata konteks yang lebih baik diperlukan dalam menjelaskan data berkenaan.

Jika tidak, kata pakar data tersebut boleh menyebabkan masyarakat bersikap sambi lewa , dengan mempercayai keadaan sudah menjadi lebih baik atau mereka hanya akan mendapat gejala ringan, walaupun mereka dijangkiti Covid-19.

Selanjutnya, pakar mengatakan jika data dikumpulkan pada saat dia dimasukkan ke hospital, maka keadaan pesakit kemudian boleh memburuk setelah dia masuk.

Dengan demikian, keadaan itu boleh memberikan gambaran yang tidak tepat mengenai wabak Covid-19, jelas pakar lagi.

Pakar perunding kanan pediatrik (cabang sains perubatan berkaitan penjagaan dan penyakit kanak-kanak) Dr Amar-Singh HSS berkatacara data ini disampaikan memberikan gambaran bahawa hanya sebilangan kecil kes Covid-19 yang parah.

Namun, kata Dr Amar makalah penyelidikan Kementerian Kesihatan dari November lalu menunjukkan lapan peratus kes akhirnya memerlukan beberapa bentuk sokongan pernafasan.

"Itu cukup besar, bukan? Walaupun anda menambahkan semua Kategori 3, 4 dan 5, anda tidak dapat memperolehi lapan peratus sekarang dalam data semasa ini, seperti yang ditunjukkan.

"Ini kerana ia dinamik dan keadaan (pesakit) berkembang. Hari ini anda Kategori 1, esok anda mungkin Kategori 2 dan empat jam kemudian, anda mungkin akan memasuki Kategori 4.

"Jadi itulah masalah dengan data ini. Ia mengurangkan kegelisahan orang ramai dan mengatakan perkara itu baik-baik saja tetapi sebenarnya, kita tidak memberikan gambaran dinamik mengenai apa yang sberlaku,” kata Amar Singh ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Kajian Kementerian Kesihatan, yang diterbitkan dalam jurnal perubatan Lancet Regional Health-Western Pacific Journal, melibatkan 5,889 pesakit, dengan 471 (7.99 peratus) berakhir dengan Covid-19 yang teruk.

Peserta dalam kajian ini disahkan pesakit positif Covid-19 dari 18 hospital yang ditetapkan antara 1 Februari 2020 dan 30 Mei 2020, dan pemerhatian terhadap mereka dilakukan sehingga mereka keluar.

Untuk rekod, pesakit Kategori 1 tiada gejala dan pesakit Kategori 2 mengalami gejala ringan.

Pesakit Kategori 3 mempunyai simptom yang lebih serius seperti radang paru-paru tetapi mungkin masih boleh bernafas sendiri, manakala pesakit Kategori 4 memerlukan bekalan oksigen. 

Pesakit kategori 5 memerlukan ventilator untuk bantuan pernafasan.

Profesor perubatan geriatrik (kajian penyakit di kalangan orang tua, dan perawatan serta penjagaan kesihatan mereka) dari Universiti Malaya (UM) Dr Tan Maw Pin memberi amaran cara data tahap keparahan yang disampaikan boleh memberi gambaran kepada orang ramai bahawa mereka "selamat" untuk dijangkiti Covid-19.

Ini katanya, kerana mereka percaya kebanyakan pesakit yang dilaporkan cuma mempunyai gejala ringan atau tidak simptomatik.

Dia mengingatkan sistem penjagaan kesihatan di negara ini sudah sangat terbeban dengan beberapa pihak mendakwa ia berada di ambang kelumpuhan.

"Maklumat semacam ini dapat menyebabkan orang terlibat dalam tingkah laku berisiko tinggi dan itu akan mendorong sistem penjagaan kesihatan kita terbeban," kata Tan kepada Malaysiakini.

Gambar fail, Prof Dr Tan Maw Pin.

Dia juga mempersoalkan bagaimana data tahap keparahan Covid-19 ini dikumpulkan, yang akan lebih berguna dalam menafsirkan data itu.

"Beritahu kami dari mana anda mendapat data itu dan bagaimana menafsirkan data tersebut.

"Bagaimana anda mendapat maklumat seperti ini, dari mana anda mendapatkannya? 

"Adakah hanya dari Pusat Penilaian Covid-19 (CAC)? Tentu saja, anda akan mendapat majoriti pesakit Kategori 1 dan 2," kata Tan.

Walau bagaimanapun, pakar kesihatan awam dan profesor epidemiologi UM, Dr Sanjay Rampal berkata data kategori pesakit semasa kemasukan ke hospital adalah petunjuk yang baik bahawa 98.5 peratus kes yang baru didiagnosis sama ada tanpa gejala atau dengan gejala ringan.

“Selain itu, kami cenderung untuk kurang mengenal pasti kes asimtomatik dan ringan berbanding dengan penyakit yang lebih teruk.

"Bilangan sebenar jangkitan asimtomatik dan jangkitan cenderung jauh lebih tinggi,” katanya kepada Malaysiakini.

Sanjay juga mengakui tahap keparahan wabak akan meningkat bagi sesetengah orang ketika penyakit itu berkembang.

Jadi, katanya adalah sangat baik jika kes-kes aktif diklasifikasikan berdasarkan kategori tahap keparahannya setiap hari, tetapi itu memerlukan banyak sumber.

Walaupun berat hati mengenai cara penyampaian data kategori itu, Amar-Singh berkata dia mengalu-alukan Kementerian Kesihatan berusaha untuk berkongsi lebih banyak data.

Tetapi, tambahnya, akan lebih baik bagi kerajaan untuk berkongsi empat jenis data berikut:

  1. Jumlah pesakit harian yang mendapat sokongan oksigen, termasuk bantuan pernafasan bukan invasif dan ventilasi normal (meliputi pesakit Kategori 3, 4 dan 5).
  2. Bilangan pesakit harian yang mendapat sokongan pernafasan, termasuk bantuan pernafasan tidak invasif dan bantuan pernafasan normal (meliputi pesakit Kategori 4 dan 5).
  3. Jumlah pesakit harian dengan bantuan pernafasan normal (merangkumi pesakit Kategori 5).
  4. Jumlah kematian setiap hari kerana Covid-19.

Amar-Singh berkata, perkongsian data ini bukan sahaja dapat memberikan gambaran yang lebih baik mengenai keadaan Covid-19 tetapi juga membantu pengurusan sumber hospital pada masa ketika kemudahan itu berdepan tekanan.

"Saya tidak peduli berapa banyak katil yang ada, saya ingin tahu berapa ramai orang yang sedang berjuang, dan kemudian kami akan mengembangkan perkhidmatan untuk menyesuaikan dengan keadaan," kata Amar-Singh.

Dia menjelaskan jumlah kematian adalah matriks penting lain yang perlu dilihat, mengambil perhatian pada data jumlah kes dibawa mati (BID).

"(Kes BID) tidak menyumbang kepada angka harian kerana mereka baru mati. Mereka mungkin Kategori 4 atau 5 di rumah pada satu ketika.

"Ini adalah satu angka yang tidak masuk ke dalam data ini dan jumlah kes itu adalah 10 peratus kematian," katanya.

Semalam, Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah juga berkongsi ciapan data kategori pesakit Covid-19 harian.

[Baca berita asal]

https://www.malaysiakini.com/news/583638


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS