Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Risiko jangkitan pada penduduk dari CAC Sri Andalas rendah - PKD Klang
Diterbitkan:  Jul 15, 2021 7:28 PM
Dikemaskini: 11:28 AM

Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Klang memberi jaminan bahawa Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) di Dewan Sukan Taman Sri Andalas memberi risiko jangkitan minimum kepada masyarakat setempat.

"Risiko jangkitan secara aerosol kepada penduduk Taman Sri Andalas adalah sangat rendah kerana jarak antara dewan ke rumah terdekat adalah melebihi 2 meter.

"Risiko jangkitan daripada pesakit yang beratur kepada komuniti juga adalah minimum kerana pesakit berada di luar bangunan (outdoor) di mana kepekatan zarah virus adalah rendah kerana pengudaraan yang baik," katanya dalam siri ciapan Twitter hari ini.

Penjelasan itu dibuat setelah penduduk Taman Sri Andalas mengadu tentang pesakit Covid-19 yang beratur panjang berhampiran rumah mereka untuk ke CAC.

Bernama melaporkan semalam bahawa kawalan orang ramai di CAC sejak itu diperbaiki, walaupun laporan itu menyebut masih ada barisan panjang.

Menanggapi keluhan tersebut, Pejabat Kesehatan Daerah Klang menjelaskan bahawa Covid-19 disebarkan melalui kontak fizikal, atau hingga satu atau dua meter melalui titisan pernafasan yang terbentuk semasa bernafas, bercakap, atau batuk.

Sementara itu, risiko penularan melalui udara akan meningkat di dalam bangunan atau ruang tertutup lain yang mempunyai ventilasi yang tidak baik.

Pejabat Kesihatan itu juga menjelaskan bahawa Dewan Sukan Klang Taman Sri Andalas dipilih sebagai lokasi CAC kerana terletak hanya 1 kilometer dari hospital.

"Ini memudahkan ambulan menghantar kes Covid-19 kategori 4 dan 5 ke hospital untuk rawatan lanjut.

"Dewan Sukan Klang Taman Sri Andalas ini juga bersaiz besar dan memenuhi keperluan CAC - termasuk ruang pendaftaran, penilaian doktor, pemotongan gelang dan borang kuarantin, katil pemerhatian dan rawatan yang dilengkapi tong bekalan oksigen," tambahnya.

 

Sementara itu, pada sidang media hari ini, Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mengulangi bahawa varian Delta Covid-19 merebak dengan lebih mudah daripada varian lain yang ada sebelumnya.

"Sifat virus telah berubah. Sebelum ini, kita mengatakan 'kontak rapat' adalah seseorang yang terdedah kepada kes positif selama 15 minit atau berada dalam jarak kurang dari satu meter.

"Kami diberitahu bahawa dengan varian baru, jangkitan dapat terjadi hanya 15 saat melalui udara," katanya.

Bulan lalu, media Australia telah menyoroti kes penularan Covid-19 di sebuah pusat beli-belah Sydney. Pihak berkuasa kesihatan yang meninjau rakaman CCTV pusat beli-belah mendapati bahawa kedua-dua orang asing itu hanya saling berselisih "sebentar".

Virus yang menjangkiti mereka berdua dikenali sebagai varian Delta, walaupun tidak disebutkan dalam laporan sama ada mereka yang terlibat memakai pelitup muka pada waktu itu atau tidak. Pelitup muka tidak diwajibkan di Sydney pada masa kejadian.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS