Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kenyataan bertentangan mengenai tarikh vaksinasi 'walk-in' bermula
Diterbitkan:  Jul 15, 2021 5:56 PM
Dikemaskini: 2:28 PM

*Laporan ini telah dikemas kini dengan kenyataan CITF.

Kerajaan akan mula membenarkan mereka yang berusia 60 tahun ke atas untuk mendapatkan vaksin Covid-19 mereka tanpa janji temu.

Program ini akan dimulakan di Lembah Klang dan kemudian diluaskan ke seluruh negara.

Namun, terdapat pengumuman bertentangan mengenai tarikh sebenar ia akan dimulakan.

Pada sidang media maya malam ini, Menteri Kesihatan Dr Adham Baba mengatakan warga emas di Lembah Klang yang belum diberi vaksin boleh hadir secara walk-in' (jumpa terus) ke pusat pemberian vaksin (PPV) untuk menerima vaksinasi.

“Bagi mereka yang berumur 60 tahun ke atas dan belum diberi vaksin, kami mengalu-alukan mereka datang secara‘ walk-in’ di Kuala Lumpur dan Selangor.

"Ini bermula dengan serta-merta, yang bermaksud kita sudah dapat menyediakan vaksin kepada PPV di Lembah Klang dan menawarkan vaksin," katanya.

CITF: Jangan datang tanpa janji temu

Dalam siaran akhbar yang dikeluarkan hanya beberapa jam kemudian, Badan Bertindak Imunisasi Covid-19 (CITF) mengatakan tarikh permulaan program akan diumumkan kemudian.

Buat masa ini, mereka yang tidak mempunyai janji temu vaksinasi tidak boleh datang ke PPV.

"Ini untuk membolehkan perancangan inisiatif ini dimuktamadkan, seperti urusan logistik serta penghantaran bekalan stok vaksin di semua PPV.

"Sama penting ialah merancang susunan waktu inisiatif walk-in ini untuk mengelakkan kesesakan di PPV terutamanya bagi warga emas ketika jumlah kes jangkitan Covid-19 yang semakin tinggi," kata kenyataan itu.

Oleh yang demikian, warga emas dan pengiring mereka yang belum mempunyai janji temu vaksin tidak boleh hadir di PPV esok sehingga keterangan lebih lanjut telah diumumkan.

Sebagai rekod, kerajaan mula memvaksinasi populasi umum di Lembah Klang pada 21 Jun, setelah hampir semua warga emas yang telah mendaftar untuk vaksinasi telah divaksinasi atau diberi janji temu.

Namun, warga emas yang memutuskan untuk mendaftar sekarang masih akan mendapat keutamaan dalam barisan vaksin.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS