Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Khaled: Wajar tukar k'jaan ketika krisis jika pentadbiran sedia ada gagal
Diterbitkan:  Jul 10, 2021 10:43 AM
Dikemaskini: 2:43 AM

Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin berpendirian bahawa langkah menukar kerajaan ketika krisis adalah wajar sekiranya kerajaan sedia ada gagal menguruskan krisis seperti diharapkan.

Khaled mempertahankan keputusan Umno menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika negara dilanda wabak Covid-19, meskipun langkah itu menerima kritikan.

"Jadi, tidak pelik jika terdapat banyak situasi di seluruh dunia yang menunjukkan bahawa menukar pemimpin ketika krisis bukan sahaja wajar. Malah perlu.

"Terutamanya setelah seseorang pemimpin itu sudah lemas dan gagal untuk terus mengemudi keadaan dengan lancar dan meyakinkan.

"Tidak aneh bahawa bagi banyak negara di seluruh dunia, mengubah pemimpin semasa krisis tidak hanya dibenarkan, tetapi juga perlu," katanya dalam kenyataan hari ini.

Khaled memberikan beberapa contoh sejumlah negara yang menukar pemimpin semasa pandemik Covid-19.

"Januari lalu, Perdana Menteri Itali, Giuseppe Conte terpaksa meletak jawatan setelah Parti Italia Viva yang diketuai oleh Matteo Renzi keluar dari pakatan kerajaannya akibat kegagalannya menguruskan pandemik Covid-19, selain menyaksikan kegawatan ekonomi terburuk selepas Perang Dunia Ke-2.

"Pada Ogos tahun lalu pula, Menteri Kesihatan Poland dan Menteri Luar negara tersebut meletak jawatan setelah dikecam teruk atas kegagalan menguruskan pandemik ini.

"Keadaan yang sama dilihat di Slovakia pada Mac 2021 apabila Presiden Zuzana Caputova telah menggantikan Perdana Menterinya, Igor Matovic dan menaikkan Menteri Kewangan, Edward Heger sebagai pengganti apabila negara tersebut merekodkan kadar kematian akibat Covid-19 antara tertinggi di dunia.

"Kesemua ini adalah antara contoh pertukaran pemimpin, sama ada secara sukarela mahupun dipecat atau akibat hilang sokongan semasa tempoh pandemik," katanya lagi.

Khaled mengakui ada yang berpendapat bahawa politik harus diketepikan supaya tumpuan penuh dapat diberikan kepada pandemik Covid-19.

Namun baginya tanggapan itu tidak sepenuhnya tepat.

"Ini kerana optimisme tersebut berlandaskan andaian bahawa mereka yang diberi tanggungjawab untuk menguruskan pandemik adalah kumpulan yang paling berkelayakan dan mampu membawa pemulihan yang diharap-harapkan.

"Malangnya, dalam konteks penarikan sokongan Umno kepada perdana menteri ini, sebaliknya yang berlaku.

"Perdana menteri jelas gagal menguruskan pandemik Covid-19 dengan baik. Bukan sahaja keadaan ekonomi tidak pulih, darurat kesihatan negara terus meruncing dengan kritikal dan menakutkan. Petugas barisan hadapan sudah sangat kelesuan. Sistem kesihatan negara mencecah kapasiti maksimum dan berisiko lumpuh.

"Rakyat terhimpit dan tertekan. Paling penting, semua itu berlaku dalam tempoh perintah kawalan pergerakan yang berpanjangan dan darurat yang menyaksikan penggantungan institusi demokrasi seperti Parlimen," katanya lagi.

Tambah Khaled, melalui penarikan sokongan Umno, diharapkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sedar bahawa strategi mereka telah gagal dengan teruk.

"Jadi adalah sangat dangkal untuk terus bertahan dengan pelan atau pendekatan yang sama," katanya lagi.

Khaled berkata penarikan sokongan itu juga memberi peluang untuk menilai kembali majoriti perdana menteri di Dewan Rakyat.

"Setelah menyaksikan defisit kepercayaan pemerintah yang teruk yang ditunjukkan oleh gerakan yang berpusatkan rakyat seperti gerakan #benderaputih, seorang pemimpin baru tentu dapat membawa harapan baru.

"Oleh itu strategi, pendekatan dan rancangan yang lebih radikal berbeza diperlukan lebih daripada sebelumnya.

"Yang pasti, biar apa pun pandangan dan persepsi yang timbul dari penarikan sokongan ini, penukaran pemimpin dalam tempoh krisis bukanlah sesuatu yang pelik dan tidak bertanggungjawab," katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS