mk-logo
Berita
Sidang hibrid parlimen rumit, JK sasar siapkan tugasan sebelum hujung Julai

Terdapat banyak rintangan rumit buat jawatankuasa khas yang telah dibentuk untuk memudahkan sidang parlimen melalui cara "hibrid" melibatkan kehadiran secara langsung dan dalam talian.

Bercakap kepada Malaysiakini selepas mesyuarat utamanya pada Isnin, Yang Dipertua Dewan Negara Rais Yatim menjelaskan Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat perlu dipinda.

Usul jawatankuasa khas itu kemudiannya akan diteliti oleh Jawatankuasa Parlimen bipartisan dan Jawatankuasa Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat. Akhirnya, ahli parlimen perlu bersetuju dengan perubahan ini dengan memilih usul untuk meminda Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat itu.

Antara cabaran lain, kata Rais, adalah merancang cara speaker mengatur tingkah laku ahli parlimen dan eksekutif yang mengambil bahagian dalam sidang parlimen dari jarak jauh.

"Speaker mesti diberi kuasa untuk campur tangan, memberi amaran kepada ahli parlimen atau mengambil tindakan terhadap penggubal undang-undang," katanya.

Katanya, Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan kuasa) 1952 juga mungkin perlu dipinda. Antara lain, undang-undang ini memberi kebebasan bersuara kepada ahli parlimen dengan kekebalan undang-undang ketika bercakap semasa prosiding parlimen.

Dengan kurang dari tiga minggu sebelum parlimen bersidang semula, Rais berkata jawatankuasa itu akan menyelesaikan tugasannya dan baru mencapai sasaran "35 peratus hingga 40 peratus."

"Kami sangat gembira bahawa kerajaan telah mengesahkan tarikh persidangan," katanya menjelaskan ini ujian penting bagi demokrasi Malaysia.

'Perbahaskan semua pakej rangsangan'

Jawatankuasa khas itu terdiri daripada speaker Dewan Rakyat, dua timbalan speaker Dewan Rakyat, yang dipertua Dewan Negara, timbalan yang dipertua Dewan Negara dan ketua pentadbir parlimen.

Selain itu, pembangkang mempunyai dua wakil - Nga Kor Ming (MP Teluk Intan) yang mewakili blok Pakatan Harapan dan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (MP Muar) mewakili blok bebas.

Nga memberitahu Malaysiakini mesyuarat jawatankuasa itu menyimpulkan sistem sidang parlimen "hibrid" perlu siap menjelang pertengahan Julai ini.

Nga, bekas timbalan speaker Dewan Rakyat, berkata dia telah mengesyorkan kepada jawatankuasa itu supaya ahli parlimen masih perlu mendapatkan kebenaran daripada speaker jika mereka tidak dapat mengambil bahagian dalam prosiding, bahkan dari jarak jauh.

"Seorang MP tidak boleh dibenarkan berpura-pura terlibat ketika mereka sebenarnya tidak," katanya.

Nga berkata dia juga mencadangkan agar jawatankuasa itu memastikan semua pakej rangsangan yang diperkenalkan sejak Mac 2020 akan dibahaskan.

Pada Isnin, Putrajaya akhirnya 'akur' terhadap tekanan, termasuk daripada Yang di-Pertuan Agong, supaya parlimen bersidang sebelum darurat tamat pada 1 Ogos.

Agenda utama, menurut Pejabat Perdana Menteri, untuk menjelaskan Pelan Pemulihan Negara kepada ahli parlimen dan mengubah peraturan parlimen untuk membolehkan sidang "hibrid" diadakan.

Agenda lain pula memastikan bahawa proklamasi peraturan darurat dan ordinan darurat "dibentangkan" di kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

[Baca laporan asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS