Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Menteri Perdagangan, Antarabangsa dan Industri Azmin Ali untuk membatalkan saman yang difailkan 10 pengundi di kawasan parlimennya.

Hakim Akhtar Tahir juga tidak membenarkan permohonan 10 pengundi Gombak untuk menyingkirkan sebahagian daripada Pernyataan Pembelaan Azmin terhadap saman mereka menerusi prosiding dalam talian hari ini.

Peguam yang mewakili pengundi Gombak berkenaan, N Yohendra hari ini mengesahkan keputusan prosiding.

"Hakim telah menolak permohonan pembatalan oleh Azmin Ali dan juga permohonan kami dengan kos dalam kausa.

"Ini bermaksud kita harus menjalani perbicaraan. Tarikh perbicaraan adalah 7 hingga 10 Jun 2022. Tarikh pengurusan kes untuk mematuhi perintah itu adalah pada 7 April 2022, ”katanya ketika dihubungi.

Peguam itu menambah Akhtar memutuskan bahawa saman itu melibatkan isu yang tidak boleh diselesaikan dengan permohonan pembatalan, oleh itu perkara tersebut harus melalui perbicaraan penuh.

Hari ini ditetapkan untuk perbicaraan dalam talian mengenai permohonan Azmin untuk membatalkan saman tersebut dan permohonan pengundi berkenaan membatalkan sebahagian daripada pernyataan pembelaan Ahli Parlimen Gombak itu terhadap saman berkaitan dengan dakwaan mengkhianati janji pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Azmin berusaha membatalkan saman berkenaan kerana mendakwa ia melanggar hak asasinya untuk berpersatuan di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Seramai 10 pengundi itu berusaha membatalkan pernyataan pembelaan Azmin, yang antara lain menyebut tuduhan seksual terhadap presiden PKR Anwar Ibrahim sebagai alasan untuk keluar dari parti itu.

Azmin, yang merupakan bekas timbalan presiden PKR, kini menjadi anggota majlis tertinggi Bersatu.

Pada Februari tahun lalu, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin memutuskan parti itu keluar daripada Pakatan Harapan. Dia disertai oleh ahli parlimen PKR yang dipimpin oleh Azmin dalam apa yang digelar sebagai 'Langkah Sheraton'.

Ini menyebabkan kerajaan PH pimpinan Dr Mahathir Mohamad tumbang dan penubuhan kerajaan Perikatan Nasional sekarang, yang mana Muhyiddin kini menjadi perdana menteri.

Penghujung tahun lalu, seramai 10 pengundi Gombak mengemukakan saman terhadap Azmin atas tuduhan melanggar janji yang dibuatnya pada PRU14.

Menurut salinan saman tersebut, 10 plaintif itu menuntut sembilan deklarasi mahkamah termasuk bahawa wakil rakyat mereka mempunyai kewajipan fidusiari dan didakwa telah melanggar tugas tersebut.

Kewajipan fidusiari merujuk kepada hubungan antara pemegang amanah dan penerima manfaat (benefisiari).

Plaintif mendakwa Azmin telah melanggar kepercayaan mereka dengan bekerjasama dengan BN dalam "Langkah Sheraton" dan menyebabkan kejatuhan kerajaan PH, walaupun dia berkempen dan memenangi kerusi Parlimen Gombak atas tiket PKR / PH.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS