Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dua pemimpin MIC menang saman fitnah
Diterbitkan:  Jun 29, 2021 7:26 PM
Dikemaskini: 12:36 PM

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan dua pemimpin MIC dibayar ganti rugi dan teladan berjumlah RM95,000 oleh seorang aktivis media sosial dalam perbicaraan saman fitnah.

Peguam Vischaal Yogaratnam yang mewakili Presiden MIC SA Vigneswaran dan Timbalan Presiden MIC, M Saravanan, berkata hakim Ahmad Bache membuat keputusan itu dalam perbicaraan yang berlangsung selama kira-kira sejam.

Ia diadakan secara dalam talian ekoran masalah Covid-19 yang masih melanda negara.

Peguam dari firma Tetuan Vas & Co itu berkata Vigneswaran dan Saravanan memperoleh kebenaran untuk mendapatkan penghakiman ingkar ke atas Dayalan Sreebalan selepa defenda terbabit gagal hadir di mahkamah hari ini.

"Hakim turut memberikan perintah injunksi terhadap defendan yang menghalangnya daripada terus menyiarkan bahan fitnah terhadap plaintif- plaintif dan untuk memadamkan semua bahan fitnah yang telah diterbitkan sebelum ini," katanya.

Vischaal menambah hakim juga memberi kebenaran kepada kedua-dua plaintif untuk memulakan prosiding komital dan akan meneruskan proses pelaksanaan jika defendan melanggar syarat-syarat perintah yang diberikan.

Tuntutan fitnah kes tersebut dibuat berdasarkan dua video yang dimuat naik pada 16 Sept dan 25 Nov tahun lalu dan didakwa mengandungi kenyataan fitnah terhadap Vigneswaran dan Saravanan.

Kedua-dua pemimpin MIC itu menyaman Dayalan pada 10 Dis 2020.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS