Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Malaysia, Indonesia kembali runding MOU isu pengambilan pembantu rumah

Malaysia dan Indonesia akan kembali merundingkan perbincangan untuk menandatangani memorandum persefahaman (MOU) mengenai pengambilan dan penempatan pembantu rumah di negara ini, menurut Menteri Sumber Manusia M Saravanan.

Saravanan dalam satu kenyataan mengatakan perbincangan kali terakhir adalah semasa pertemuan maya dengan rakan sejawatnya dari Indonesia, Ida Fauziyah, pada 6 Mei lalu.

Mesyuarat berikutnya, bagaimanapun, ditangguhkan kerana sekatan Covid-19 di Indonesia yang berakhir pada 28 Jun dan beberapa kes positif dilaporkan dalam kalangan Kementerian Ketenagakerjaan Indonesia.

"Perbincangan dua hala akan dimulakan segera setelah Indonesia menamatkan sekatan Covid-19 dan kakitangan kementerian kembali ke pejabat," katanya.

Pada 28 Februari, Saravanan mengatakan terdapat 73,173 pembantu rumah Indonesia di sini, dan kebimbangan telah dibangkitkan mengenai sekatan kemasukan baru kerana pandemik Covid-19.

Dia menambah bahawa Presiden Indonesia Joko Widodo dalam pertemuan rasmi dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Jakarta pada bulan Februari telah sepakat bahwa perjanjian baru itu harus dipercepat.

Malaysia dan Indonesia kali terakhir menandatangani MOU rasmi mengenai pengambilan dan penempatan pembantu rumah Indonesia pada tahun 2011, dengan syarat-syarat yang disemak semula untuk perjanjian awal yang dicapai di Bali, Indonesia, pada tahun 2006.

Saravanan mengesahkan bahawa syarat perjanjian 2011 telah "tamat" pada 30 Mei 2016.

Sumber yang rapat dengan perkara itu mengatakan bahawa terdapat perbincangan yang diadakan dalam tempoh lima tahun hingga hari ini tetapi tidak ada perkembangan yang ketara.

Kekurangan perlindungan

Ketika dihubungi, wakil Migrant Care Alex Ong mengatakan antara tuntutan utama yang dibuat termasuk pembantu rumah wajar diberi pengiktirafan formal sebagai "pekerja" di bawah undang-undang perburuhan Malaysia, yang memberi mereka perlindungan yang sama dan gaji minimum.

"Dan tidak ada dasar sistem dalam talian untuk mengambil pembantu rumah ," tambah Ong merujuk kepada sistem pengambilan dalam talian Jabatan Imigresen yang pertama kali diperkenalkan pada tahun 2018.

Meski dapat mengurangkan biaya pengambilan pekerja, kumpulan hak asasi telah menimbulkan kekhuatiran atas kurangnya perlindungan yang diberikan kepada wanita yang diupah secara langsung oleh majikan sebagai pembantu rumah tangga melalui sistem dalam talian.

Undang-undang Indonesia saat ini menyatakan bahawa semua warganegara yang akan direkrut sebagai pembantu rumah tangga di luar negera mesti melalui agensi yang diluluskan untuk melindungi mereka dari kemungkinan eksploitasi.

Sementara itu, aktivis warga asing, Nasrikah Sarah menyatakan bahawa MOU baru telah lama tertangguh.

"Telah terhenti selama lima tahun walaupun masih dilakukan pengambilan dan penempatan.

"Syarat baru harus merangkumi pengiktirafan pekerjaan rumah tangga sebagai pekerjaan formal agar mereka dapat memperoleh gaji minimum yang layak setara dengan pekerja lain," katanya.

Nasrikah berkata pada masa ini pembantu rumah Indonesia dibayar antara RM600 hingga RM1,200, dengan pengecualian tertentu bagi mereka yang berpengalaman dan telah bekerja selama bertahun-tahun.

Ini berbeza dengan pembantu rumah Filipina yang mesti dibayar minimum AS$400 (RM1,664) sebulan, jumlah yang ditetapkan oleh kerajaan negara mereka sendiri untuk penempatan di Malaysia.

Awal tahun ini, kumpulan yang memperjuangkan pengiktirafan pekerjaan rumah tangga sebagai pekerjaan formal di bawah Akta Kerja 1955 telah melancarkan kempen Kakak Juga Pekerja sempena Hari Wanita Antarabangsa 2021.

Di bawah undang-undang semasa, pekerja rumah tangga disenaraikan sebagai pengecualian kepada pekerja yang diberi hak, dari hak pekerja yang paling asas seperti waktu bekerja, hari rehat, syarat perkhidmatan dan juga cuti bersalin.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS