Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Sombong dan jahil’ - MP Klang selar menteri isu Pati
Diterbitkan:  Jun 4, 2021 1:12 PM
Dikemaskini: 5:15 AM

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago mengecam Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin yang mengingatkan wakil rakyat yang menyokong hak warga asing supaya berusaha mendapatkan permit untuk pekerja asing tanpa dokumen.

"Ada sebab mengapa anda perlu berfikir sebelum bercakap. Jika tidak, anda akhirnya menunjukkan kejahilan dan kesombongan sendiri…,” kata Hamzah.

"Kami yang memperjuangkan masalah migran dan warga asing telah mengingatkan kerajaan ini dan kerajaan sebelumnya tentang peranan ejen dan orang tengah dalam mewujudkan migran tanpa berdokumen.

"Kami telah meminta orang-orang yang tidak bertanggungjawab ini disiasat dan didakwa di mahkamah terbuka, " kata Charles dalam satu kenyataan hari ini.

Malaysia mempunyai sekurang-kurangnya empat juta pekerja asing tanpa dokumen dan 90 peratus daripadanya memasuki Malaysia mengikut saluran yang sah, kata Charles

Hamzah sebelum ini dikritik lebih 20 wakil rakyat dalam dua kenyataan berasingan berhubung operasi sepadu yang dirancang untuk menangkap pendatang tanpa dokumen.

Mereka meminta Hamzah berbincang dengan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin yang sebelum ini mengatakan warga asing tanpa dokumen tidak akan ditangkap ketika tampil untuk mengambil vaksin Covid-19 bagi mencapai sasaran vaksinisasi.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS