Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Seorang bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) 1MDB mengesyaki perdana menteri ketika itu, Najib Razak terlibat dalam aktiviti haram bersama ahli perniagaan Low Taek Jho, demikian Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur diberitahu hari ini.

Mohd Hazem Abdul Rahman mendedahkan perkara itu ketika memberi keterangan semasa perbicaraan kes rasuah terhadap Najib melibatkan dana RM2.28 bilion 1MDB.

Saksi pendakwaan kesepuluh itu memberitahu perkara itu ketika disoal balas oleh peguam bela, Wan Aizuddin Wan Mohammed mengenai mengapa dia tidak memberitahu Najib mengenai kecurigaannya terhadap agenda jahat Low yang juga dikenali sebagai Jho Low.

Pada 15 Februari, Hazem memberi keterangan bahawa dia hanya akur dengan jenayah yang didakwa berlaku dalam 1MDB kerana takut untuk menyinggung Najib ketika itu.

Selain bekas perdana menteri, Najib juga merupakan bekas menteri kewangan dan pengerusi lembaga penasihat 1MDB.

Dana kekayaan berdaulat yang bermasalah itu dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MoF Inc).

Sebelumnya pada 8 Februari, Hazem juga memberi keterangan bahawa Low sebenarnya yang 'menguruskan' 1MDB, dengan saksi itu mengatakan dia percaya bahawa arahan Jho Low kepadanya (Hazem) datang dari Najib ketika itu.

Hari ini semasa prosiding di mahkamah terbuka, Hazem memberikan jawapan berkenaan ketika Wan Aizuddin membangkitkan mengapa saksi itu tidak menimbulkan kebimbangan mengenai kecurigaan terhadap Jho Low kepada Najib.

Hazem hari ini berkata di sebalik menghubungi Najib, dia menyatakan kerisauannya dengan Pengerusi 1MDB ketika itu, Lodin Wok Kamaruddin dan setiausaha sulit Najib, Allahyarham Azlin Alias.

Pemeriksaan balas oleh Wan Aizuddin adalah berkaitan dengan penerbitan bon bernilai AS $ 3 bilion yang melibatkan 1MDB Global Investments Limited (1MDB GIL) kepada Abu Dhabi-Malaysia Investment Company (Admic).

Wan Aizuddin: Anda mengatakan anda curiga dalam pelaksanaan penggalangan dana, bahawa ada sesuatu yang salah dengannya, sesuatu yang merupakan agenda jahat oleh Jho Low, di mana anda mengatakan Jho Low mengatakan penerbitan bon (adalah inisiatif berdasarkan arahan yang didakwa dari) Najib.

Bukankah itu bermaksud perdana menteri (Najib) juga terlibat, seperti apa yang diberitahu oleh Jho Low, dalam agenda jahat ini?

Hazem: Ya betul. Kalau difikir-fikirkan.

Wan Aizuddin: Itu adalah tuduhan yang sangat berat untuk mengatakan bahawa perdana menteri terlibat dalam sesuatu yang haram di syarikat itu.

Hazem: Ya.

Wan Aizuddin: Mengapa anda katakan sekarang selepas difikir-fikirkan?

Hazem: Setelah membaca surat khabar (laporan media) dan melalui siasatan.

Wan Aizuddin: Setelah mencurigai bahawa PM ketika itu terlibat dalam agenda jahat Jho Low, anda masih tidak merasa adalah betul dan bertanggungjawab, sebagai ketua 1MDB, untuk terus menghubunginya dan menjelaskannya?

Hazem: Tidak.

Wan Aizuddin: Sebab anda tidak pergi ke Najib untuk menjelaskan dengannya mengenai kecurigaan agenda jahat ini, kerana anda bekerjasama dengan rancangannya (Jho Low).

Hazem: Saya tidak setuju.

Perbicaraan di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah akan disambung pada hari Rabu minggu ini.

Ia tidak berlangsung esok kerana Najib perlu menghadiri perbicaraan rayuan di Mahkamah Rayuan di Putrajaya, berkaitan dengan kes rasuah SRC International bernilai RM42 juta.

Pada Rabu minggu ini, Najib terlebih dahulu akan menghadiri perbicaraan kes jenayah berasingan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur untuk memberi keterangan sebagai saksi pendakwaan dalam kes dokumen palsu terhadap bekas menteri pembangunan infrastruktur Sabah, Peter Anthony.

Selepas keterangannya pada hari itu, Najib akan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk menghadiri perbicaraan kes rasuah 1MDB terhadapnya.

Perbicaraan di hadapan hakim Sequeerah hari ini melibatkan empat tuduhan salah guna kuasa dan 21 tuduhan pengubahan wang haram yang melibatkan dana 1MDB sebanyak RM2.28 bilion.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS