Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bantahan 'Kerajaan Gagal': PH Johor tawar bantuan guaman percuma
Diterbitkan:  May 15, 2021 8:38 PM
Dikemaskini: 12:38 PM

Pakatan Harapan Johor menawarkan bantuan guaman percuma kepada mereka yang terlibat dalam kejadian bantahan membakar suar di hadapan kain rentang "Kerajaan Gagal."

Polis Batu Pahat sebelum ini menahan 20 pemuda, termasuk remaja, dalam kejadian pada 13 Mei itu. Perintah reman mereka dijadualkan berakhir esok.

"Pemimpin Pakatan Harapan Johor telah mengadakan lawatan dan menyatakan rasa simpati kepada 3 keluarga dimana anak mereka telah direman berkaitan insiden di Parit Raja.

"PH Johor berpandangan, insiden Parit Raja merupakan manifestasi kegelisahan rakyat Malaysia terhadap kegagalan kerajaan menguruskan isuisu negara ketika ini termasuklah Covid-19.

"Akibat kegagalan ini, rakyat terus tertekan dengan kos sara hidup serta perlaksanaan dasar-dasar dwi-standard yang memangsakan survival ekonomi rakyat biasa," katanya pada satu kenyataan hari ni.

PH Johor juga menggesa kerajaan segera membuka parlimen dan DUN Johor agar isu-isu dapat dibahaskan dan dasar-dasar yang membantu rakyat dapat dilaksanakan.

"Pada masa yang sama, PH Johor akan menawarkan khidmat guaman probono kepada mereka yang didakwa terlibat dengan insiden Parit Raja bagi membantu menghadapi saat sukar ini," katanya lagi.

Kenyataan itu ditandatangani bersama oleh Pengerusi Amanah Joho Aminolhuda Hassan, Pengerusi PKR Johor Syed Ibrahim Syed Noh dan Pengerusi DAP Johor Senator Liew Chin Tong.

Tanda pagar #KerajaanGagal menjadi sohor di media sosial sejak bulan lalu menyasarkan Putrajaya yang didakwa gagal menangani wabak Covid-19 dan isu-isu lain.

Pada malam menyambut Syawal, sekumpulan pemuda telah menghalang sebahagian jalan raya di Parit Raja, di Jalan Batu Pahat-Kluang.

Mereka kemudian menyalakan suar dan membakar mercun.

Mereka juga memegang sepanduk bertuliskan "Kerajaan Gagal."

Video kejadian itu telah banyak ditonton dan dikongsi.

Menurut Ketua Polis Daerah Batu Pahat ACP Ismail Dollah, rata-rata pemuda yang ditangkap berumur di antara 16 hingga 28 tahun dan merupakan penduduk setempat.

Katanya, siasatan dijalankan di bawah Seksyen 144, 269, 505(b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 8 Akta Bahan Letupan, Peraturan 17(1) Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021 (Akta 342) serta juga Seksyen 48 Akta Pengangkutan Jalan.

Siasatan lanjut masih dijalankan, katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS