Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Suaram rekod 8 kematian dalam penjara tahun lalu
Diterbitkan:  May 4, 2021 2:40 PM
Dikemaskini: 6:40 AM

NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) telah mendokumentasikan lapan kes kematian dalam tahanan tahun lalu.

Kes kematian pertama yang dirakam Suaram dalam tahanan tahun lalu berlaku kepada seorang individu yang dikenali sebagai G Jestus Kevin yang meninggal dunia pada 5 April di balai polis Bentong di Pahang.

Kematian lain yang didokumentasikan:

  • Dhan Bahadur di balai polis Jinjang di Kuala Lumpur pada 31 Mei
  • Zeeawdeen Kadar Masdar di Pusat Kuarantin Maeps di Selangor pada 12 Jun di bawah jagaan Imigresen
  • V Mugilarasu di penjara Sungai Buloh di Selangor pada 2 Julai
  • Wong Kok Leong di Kompleks Mahkamah Georgetown di Pulau Pinang pada 17 Julai
  • Tiga kes lain yang melibatkan individu yang tidak disebutkan namanya pada 2 Julai, 1 September dan 13 September.

Menurut Suaram, kematian Wong secara rasmi dilaporkan sebagai jatuh secara tidak sengaja. Kematian lain dilabelkan sebagai "perubatan" atau "tidak dilaporkan", kecuali kes pada 17 Julai di mana penyebab kematian belum ditentukan.

"Akses untuk keadilan tidak menunjukkan peningkatan pada tahun 2020, dengan kes-kes yang berkaitan dengan penyalahgunaan kuasa polis yang tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan. Kematian dalam tahanan, reman berterusan, dan penembakan polis terus terjadi tanpa pertanggungjawaban atau pengawasan," kata CEO Suaram Sevan Doraisamy.

Laporan Suaram dikeluarkan hari ini di tengah desakan untuk menyiasat kematian A Ganapathy yang dikatakan meninggal dunia selepas dipukul ketika dalam tahanan.

Ganapathy meninggal dunia di hospital Selayang bulan lalu pada 18 April dan peguam keluarga mengatakan bahawa autopsi mendedahkan kematian itu disebabkan kecederaan pada kaki dan bahu.

Dokumentasi Suaram menunjukkan bahawa 828 individu ditangkap tanpa perbicaraan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma). Mereka mengatakan 667 lagi ditahan tanpa perbicaraan di bawah Akta Pencegahan Jenayah (Poca).

"Pandemik dan sekatan pergerakan tidak memperlambat penggunaan undang-undang seperti itu yang sering dibenarkan dengan alasan 'pencegahan jenayah'," kata Sevan.

Dia menambah bahawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) kurang bersedia untuk bertolak ansur dengan perbezaan pendapat dan tidak teragak-agak untuk menggunakan undang-undang yang menindas untuk mengurangkan dan mencegah kritikan masyarakat.

"Suaram telah mendokumentasikan sejumlah 98 kes yang ditangkap, disiasat, didakwa, atau didapati bersalah di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," katanya.

Selain itu, ia menyatakan bahawa tahun lalu, terdapat 24 kes sama ada disiasat, ditangkap, didakwa, atau didapati bersalah di bawah Akta Hasutan 1948, yang merupakan jumlah yang tertinggi sejak 2016.

Kerana perintah kawalan pergerakan (PKP), Sevan mengatakan kebebasan untuk berkumpul sangat dibendung tahun lalu. Sebanyak 25 individu telah disiasat, ditangkap, atau didakwa berkaitan dengan perhimpunan aman. Walau bagaimanapun, angka ini adalah yang rendah dibandingkan dengan lima tahun terakhir.

Dia mengatakan bahawa pelaksanaan PKP juga menyorot nasib pekerja warga asing di Malaysia.

"Walaupun penutupan ini telah menunjukkan banyak pelanggaran hak asasi manusia dan eksploitasi yang dihadapi oleh pekerja warga asing, mereka terus berdepan stigma sosial kerana tidak ada

usaha segera untuk memperbaharui atau menggubal undang-undang yang menawarkan beberapa perlindungan untuk hak dan kesejahteraan pekerja warga asing," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS