Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis panggil 8 individu isu himpunan solidariti Fahmi Reza

Polis ingin menyoal siasat lapan individu kerana menghadiri perhimpunan solidariti untuk Fahmi Reza.

Perhimpunan itu diadakan pada 24 April di luar Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi setelah polis menahan aktivis itu.

Lapan individu itu termasuk seorang ahli parlimen, dua pemimpin PSM dan enam aktivis dan anggota masyarakat sivil.

Mereka adalah: Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil, pengarah eksekutif Suaram Sevan Doraisamy, aktivis belia Wong Yan Ke, Ahli Jawatankuasa Pusat PSM S Arutchelvan, Ahli Jawatankuasa Pusat PSM M Sivarajani, pegawai program Artikel 19 Malaysia E Nalini, Pengarah Eksekutif Edict Khalid Mohd Ismath dan aktivis Numan Afifi Saadan.

Ketika dihubungi, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Mohamad Zainal Abdullah memberitahu Malaysiakini bahawa kesemua mereka disiasat di bawah Seksyen 9 (5) Akta Perhimpunan Aman 2012.

Bahagian tersebut menetapkan bahawa penganjur perlu memberitahu polis mengenai perhimpunan 10 hari sebelum tarikh acara.

Sekiranya tidak, mereka boleh didenda maksimum RM10,000 jika sabit kesalahan.

Dalam kenyataan di Twitter petang ini, Fahmi Fadzil berkata bahawa dia akan disoal siasat Selasa depan (4 Mei) jam 11 pagi.

Dia sebelum ini berjanji untuk bekerjasama dalam siasatan polis.

Ketika dihubungi, Wong berkata dia dan yang lain akan disoal siasat pada hari berikutnya (5 Mei) juga pada pukul 11 ​​pagi.

"Kami telah meminta pegawai penyiasat untuk memberi kami notis 111 sebelum pergi ke balai polis," katanya kepada Malaysiakini.

Bahagian 111 Kanun Prosedur Jenayah 2012 menyatakan bahawa pegawai polis mesti mendapatkan perintah bertulis untuk meminta kehadiran mana-mana orang yang mungkin terlibat dalam kes yang sedang disiasat.

Polis sebelum ini menangkap Fahmi Reza untuk menyiasat 'playlist' Spotify yang dibuatnya yang menampilkan Raja Permaisuri Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Dia kemudian dibebaskan setelah ditahan semalaman.

'Playlist' berjudul "This is Dengki Ke?" dipercayai merujuk kepada komen yang Tunku Azizah di Instagram.

Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Bukit Aman menyiasat Fahmi Reza di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Penangkapannya dikritik oleh NGO seperti Bersih, Amnesty International Malaysia dan Pusat Kewartawanan Bebas sebagai usaha pihak berkuasa untuk membungkam perbezaan pendapat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS