Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Lebih 23,000 pelajar bawah umur 12 tahun dijangkiti Covid-19 tahun ini
Diterbitkan:  Apr 26, 2021 9:11 PM
Dikemaskini: 1:35 PM

Sejumlah 23,739 pelajar di bawah umur 12 tahun telah dijangkiti Covid-19 tahun ini, menurut Menteri Kesihatan Dr Adham Baba.

Sebagai perbandingan, katanya, sebanyak 8,369 kes seperti ini telah dilaporkan sepanjang tahun 2020.

"Data ini menunjukkan betapa mudahnya kes ditularkan di sekolah akibat pergaulan," katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Dia mengatakan semua pejabat kesihatan daerah telah diarahkan untuk melakukan pemeriksaan saringan di sekolah, sementara sekolah telah diarahkan agar memastikan murid-murid dengan gejala Covid-19 seperti demam, batuk, dan sakit tekak tidak hadir ke sekolah.

Begitu juga, pelajar tidak boleh datang ke sekolah sekiranya ibu bapa atau ahli keluarga mereka menunjukkan gejala Covid-19.

"Ini penting kerana ada kes yang berasal dari keluarga (pelajar). Pelajar tersebut tidak mempunyai simptom tetapi menyebarkan penyakit di sekolah.

“Bagi mereka yang berada di bawah perintah pengawasan rumah atau kuarantin, anak-anak mereka tidak boleh datang ke sekolah. Mereka yang menunggu keputusan ujian Covid-19 sebagai orang yang diawasi juga tidak boleh menghantar anak mereka ke sekolah,” katanya.

Ibu bapa boleh menulis surat ke sekolah untuk meminta pengecualian bagi anak mereka hadir kelas sekiranya terdapat simptom.

Bagi guru pula, kata Adham, dia telah mengusulkan kepada Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali dan Menteri Pendidikan Radzi Jidin untuk mengeluarkan surat pekeliling untuk menangani kebimbangan para guru bahawa mereka akan dianggap tidak hadir tanpa cuti sekiranya mempunyai gejala Covid-19 tetapi tidak ada dokumentasi untuk menunjukkannya.

Dia mencadangkan agar guru memberitahu Pejabat Kesihatan Daerah, yang akan mengeluarkan surat yang mengesahkan bahawa mereka mempunyai gejala Covid-19 ketika ujian dan langkah-langkah lain dilakukan dalam beberapa hari ke depan.

"Kementerian Kesihatan sedia mengeluarkan surat pengesahan tetapi dengan syarat ia tidak disalahgunakan," katanya.

Sebagai rekod, pesakit Covid-19 paling banyak berjangkit dalam beberapa hari sebelum gejala dapat dilihat, yang bermaksud bahawa pesakit boleh berjangkit walaupun mereka belum menunjukkan gejala.

Beberapa kes disebabkan oleh orang yang tidak pernah mengalami gejala Covid-19, dan kajian yang diterbitkan pada bulan Januari menganggarkan ia menyumbang 24 peratus daripada semua jangkitan Covid-19.

Bagi kanak-kanak, mereka lebih cenderung daripada orang dewasa mengalami gejala Covid-19 dan penyakit yang teruk di kalangan kanak-kanak masih jarang berlaku.

Walau bagaimanapun, kanak-kanak mungkin mengalami keadaan yang jarang berlaku tetapi serius yang dikenali sebagai Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C) dua hingga lima minggu selepas jangkitan Covid-19.

Kajian baru-baru ini terhadap 1,733 kanak-kanak AS yang dimasukkan ke hospital untuk MIS-C mendapati bahawa 75 peratus tidak mengalami gejala Covid-19 semasa jangkitan awal mereka, walaupun kemudian mengalami gejala MIS-C yang cukup parah sehingga perlu dimasukkan ke hospital.

Dari 1,733 kanak-kanak, 1,003 kes (58.2 peratus) memerlukan rawatan di unit rawatan rapi dan 24 kes (1.4 peratus) meninggal dunia.

Gejala MIS-C yang biasa dilaporkan di kalangan kanak-kanak yang dirawat di hospital termasuk sakit perut (66.5 peratus) dan muntah (64.3 peratus).

Banyak juga yang mengalami tekanan darah rendah, kejutan, dan pelbagai masalah jantung yang serius.

Kejadian dianggarkan berjumlah 2.1 kes setiap 100,000 kanak-kanak, walaupun remaja kelihatan kurang rentan dibandingkan dengan kanak-kanak yang lebih muda.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS