Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP Batu Kawan gesa k'jaan jelaskan dasar penutupan sekolah
Diterbitkan:  Mar 21, 2021 6:51 PM
Dikemaskini: 10:51 AM

Ahli Parlimen Batu Kawan Kasthuri Patto menggesa kerajaan menjelaskan dasar penutupan sekolah, selepas 16 kes Covid-19 yang dilaporkan di SJK (C) Keng Koon di kawasannya.

Kasthuri berkata, sebuah sekolah sebelum ini diperintahkan untuk ditutup setelah hanya satu kes dikesan, sedangkan SJK (C) Keng Koon setakat ini masih dibuka, walaupun terdapat kes positif yang melibatkan 15 pelajar dan seorang guru.

"Semakan dengan pihak sekolah dan pejabat Pendidikan Daerah Seberang Prai Selatan menyatakan bahawa tidak ada keperluan untuk menutup sekolah tersebut walaupun terdapat 15 pelajar dan seorang guru yang didiagnosis dijangkiti Covid-19.

"Ini membimbangkan kerana pada awal Januari tahun ini, Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman 1 di Kuala Terengganu diperintahkan untuk ditutup selama 14 hari setelah lapan pelajar didapati positif," katanya.

Dia juga menyorot penutupan Kolej Tun Fatimah Tingkatan Enam di Durian Daun, Melaka, setelah seorang guru positif.

Dalam hal ini, dia mengatakan arahan penutupan sekolah seakan-akan datang dari jabatan kesihatan negeri atau daerah kepada jabatan pendidikan daerah yang kemudian akan mengarahkan sekolah untuk ditutup.

"Kementerian Pendidikan dan Kementerian Kesihatan harus bersikap telus dalam dasar penutupan sekolah seperti yang telah terjadi pada masa lalu bahawa sekolah ditutup kerana Covid-19, walaupun hanya satu orang yang positif," tegasnya.

"Saya mendesak kedua-dua kementerian agar konsisten dalam bagaimana arahan dilaksanakan untuk penutupan sekolah dan arahan tersebut untuk diumumkan kepada sekolah dan ibu bapa.

"Kelewatan mengarahkan sekolah ditutup setelah melaporkan kes positif bermaksud pihak berkuasa membenarkan lebih banyak kanak-kanak, guru, staf sokongan dan pekerja lain di sekolah terdedah kepada jangkitan," katanya.

Kasthuri selanjutnya mendesak kerajaan untuk mempertimbangkan semua guru di Pulau Pinang sebagai barisan hadapan dengan keutamaan untuk diberi vaksin, terutama di sekolah-sekolah dengan kluster aktif.

Pulau Pinang mencatatkan 205 kes Covid-19 baru setakat jam 5 petang hari ini, selepas lonjakan yang dicatatkan semalam yang disebabkan oleh kluster pusat imigresen DTI Juru.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS