Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
C4: Adakah Xavier bebas daripada tindakan SPRM lepas lompat parti?
Diterbitkan:  Mar 19, 2021 3:47 PM
Dikemaskini: 7:47 AM

Pusat Membanteras Rasuah dan Kronisme (Pusat C4) menuntut penjelasan berhubung status penyiasatan SPRM, yang dispekulasikan menjadi alasan bekas naib presiden PKR Xavier Jayakumar meninggalkan parti dan beralih sokongan.

Badan pengawas antirasuah itu menyatakan bahawa Ahli Parlimen PKR, Sivarasa Rasiah sebelum ini berkata bahawa Xavier tidak akan melompat jika tidak kerana "pendakwaan terpilih" SPRM.

Manakala, majlis presiden Pakatan Harapan telah menuduh kerajaan menggunakan agensi penguatkuasaan untuk memaksa anggota parlimen pembangkang lompat parti.

"Namun pertanyaannya tetap ada, jika tiada apa yang dapat disiasat, mengapa Xavier takut akan akibat dan kemungkinan penangkapan?" soal C4 dalam satu kenyataan petang ini.

"SPRM harus dibiarkan menjalankan tugasnya, tetapi status kes ini menjadi persoalan setelah Xavier beralih sokongan kepada Perikatan Nasional (PN)," tambahnya.

Oleh itu, C4 mendesak pihak kerajaan dan SPRM untuk memberi penjelasan kerana menurut mereka dengan berdiam diri ia menguatkan lagi spekulasi bahawa Xavier kini bebas daripada siasatan.

"Jawapan segera diperlukan untuk apa yang berlaku sekarang dengan wang tunai RM1.2 juta yang dirampas dan akaun bank RM77 juta yang dibekukan ...

"C4 juga mendesak SPRM untuk menjalankan penyiasatannya tanpa rasa pilih kasih atau takut, dan untuk membuktikan ia bebas daripada pengaruh yang boleh menjejaskan siasatan," tambahnya.

Xavier sebelum ini menafikan bahawa keputusannya lompat parti mempunyai kaitan dengan siasatan terhadapnya. Siasatan SPRM sebelum ini membawa kepada penangkapan kenalan rapatnya dan Timbalan Pengerusi PKR Perak, MA Tinagaran.

Ahli Parlimen Kuala Langat itu mendakwa kekecewaannya terhadap peristiwa tahun lalu yang mendorongnya untuk menyokong pemerintahan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, yang berjuang untuk terus berkuasa dengan majoriti tipis di Parlimen.

Sementara itu, C4 juga menggesa semua anggota parlimen yang disasarkan untuk berpaling tadah agar berani dan menjunjung kepentingan pengundi mereka.

Ia meminta mereka untuk tampil dengan perincian dan fakta ancaman atau paksaan, baik dari diri mereka sendiri maupun dari anggota parti mereka.

"Kegagalan untuk melakukannya hanya dapat dilihat sebagai kompromi, dan hilangnya kepercayaan keseluruhan terhadap institusi Malaysia sebagai badan yang tidak memihak.

"Ini sangat penting setelah adanya tuduhan bahawa Bank Negara Malaysia (BNM) juga dikatakan berkompromi ketika bekas gabenor Zeti Akhtar Aziz mungkin menutup mata terhadap transaksi yang mencurigakan dari dana berkaitan 1MDB yang melibatkan syarikat suaminya.

"Kerajaan seluruh dunia takut akan suruhanjaya yang bebas, dan kami meminta SPRM berani dalam menghadapi semua pergolakan politik, dan melakukan tugasnya dengan tekad yang kuat,"

Semalam, Malaysiakini melaporkan bahawa Ahli Parlimen PKR bagi Padang Serai M Karpaiya didakwa didekati oleh pihak tertentu untuk lompat parti.

Anggota parlimen itu mendakwa bahawa dia menerima panggilan telefon pada hari Ahad daripada seorang lelaki, yang hanya memperkenalkan dirinya sebagai "Azhar", dan membuat tawaran agar dia beralih sokongan kepada PN.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS