Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Aktivis Aegile Fernandez meninggal dunia
Diterbitkan:  Mar 9, 2021 9:21 PM
Dikemaskini: 1:26 PM


Pengarah Tenaganita Aegile Fernandez meninggal dunia pada usia 72 tahun, selepas beberapa ketika berlawan dengan penyakit.

Keluarganya memaklumkan bahawa mendiang meninggal dunia pada pukul 1.26 tengah hari tadi.

"Aegile telah menjadi sinar kepada ramai insan dan perjuangan untuk keadilan dan kesaksamaan. Kami mohon, jika anda sudi, nyalakan lilin untuknya hari ini.

"Yang penting, dia ingin anda terus menjalankan misinya untuk keadilan, amalan kebaikan, buka hati kepada mereka yang terpinggir.

"Dalam kata-kata Aegile, peringatannya kepada kami tentang misinya dalam hidup: Tanyakan kepada saya bukan apa bangsa atau kepercayaan saya, gunakan saya jika anda perlukan bantuan," katanya.

Aegile berasal dari keluarga yang tinggal di ladang getah di Sungai Petani, Kedah, dan merupakan adik kepada pengasas Tenaganita, Irene Fernandez yang meninggal dunia pada 2014.

Dalam wawancara bersama Malaysiakini pada 2017, dia memberitahu Malaysiakini bahawa dia memulakan kerja sosial sejak berusia 16 tahun, dan terus bekerja dengan tahanan, pekerja sosial, penagih dadah, pesakit HIV / AIDS, mangsa penderaan rumah tangga, pelarian, mangsa pemerdagangan manusia dan kanak-kanak yang didera.

Dia menyertai Tenaganita pada tahun 1993 ketika kakaknya menubuhkan bahagian hal ehwal warga asing dan pemerdagangan manusia.

Dia berikrar untuk tidak berhenti menjalankan tugas "sehingga saya di keranda atau di dalam tanah" kerana ada banyak pekerjaan yang harus diselesaikan.


 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS