Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Kumpulan dos vaksin Sinovac Covid-19 pertama akan tiba di Malaysia pada 15 Mac, berjumlah 100,000 diikuti dengan kumpulan kedua dengan jumlah yang sama empat hari kemudian, kata Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin.

Ini adalah vaksin Covid-19 kedua yang sampai di Malaysia, setelah vaksin Pfizer-BioNTech yang tiba pada 21 Februari.

Kedua-dua kumpulan dos vaksin Sinovac itu adalah yang sudah siap, yang akan digunakan bagi Fasa 1 program vaksinasi, kata Khairy.

Sebelum ini, Malaysia telah menerima penghantaran vaksin Sinovac 200 liter untuk 300,000 dos.

Namun, ia hanya boleh digunakan setelah NPRA meluluskan fasiliti pengilangan Pharmaniaga, yang akan memakan masa sekurang-kurangnya satu bulan.

Vaksin Sinovac juga sebelum ini telah mendapat persetujuan bersyarat dari Badan Pengawas Farmaseutikal Negara (NPRA), bersama dengan vaksin AstraZeneca.

Khairy sebelum ini menyatakan kesediaan untuk tidak mengambil vaksi Pfizer-BioNTech dan mengambil vaksin seterusnya yang diluluskan NPRA untuk menambah keyakinan orang ramai bahawa semua jenis vaksin yang diluluskan berkesan.

Oleh itu, Khairy mengatakan bahawa dia kemungkinan akan menerima dos vaksin Sinovac pertamanya pada minggu ketiga bulan Mac.

"Mungkin pada minggu ketiga bulan ini, saya akan fasih berbahasa Mandarin," kata menteri itu secara berjenaka ketika ditanya mengenainya.

Kerajaan juga masih dalam proses berunding dengan CanSino Biologic untuk vaksin Covid-19 dos tunggal, tambahnya.

"Penting bagi kita untuk menambah vaksin dos tunggal dalam portfolio kita," katanya.

Walaupun kerajaan juga telah mengadakan perbincangan dengan Johnson & Johnson mengenai vaksin dos tunggal, Khairy mengatakan mereka mungkin harus menghentikan rundingan tersebut.

 

"Kami akan muktamadkan dalam mesyuarat jawatankuasa pada hari Khamis tetapi kemungkinan kita mungkin harus hentikan (rundingan dengan Johnson & Johnson) kerana mereka hanya dapat memberikan dua juta dos pada akhir tahun ini dan itu sangat lambat," katanya.

Malaysia memulakan pemberian vaksin pada 24 Februari dan sejak itu, sekitar 140,000 orang telah menerima vaksin, katanya.

Khairy juga menjelaskan bahawa kerajaan tidak mempunyai sasaran dos harian di bawah Fasa 1 Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan.

"Tetapi kami mempunyai sasaran untuk menyelesaikan semua Fasa 1, sekurang-kurangnya bagi dos pertama mereka, pada akhir bulan ini.

"Pada masa ini, kadar memuaskan. Sebaik sahaja kita sampai ke Fasa 3, kita harus mulai memvaksin lebih 100,000 atau 120,000 sehari, ”katanya.

Fasa 3 program imunisasi dijadualkan bermula pada Mei 2021 dan akan melibatkan orang dewasa yang berumur 18 tahun ke atas.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS