Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Jangan memilih, semua vaksin yang dilulus akan berkesan - KKM

Orang ramai dinasihatkan untuk tidak terlalu memilih tentang vaksin Covid-19 mana yang akan diterima kerana semua vaksin yang diluluskan dapat mengawal virus itu dengan berkesan.

Pengarah Institut Penyelidikan Klinikal Kementerian Kesihatan Dr Kalaiarasu Peariasamy menasihatkan orang ramai agar tidak memilih untuk menunggu sehingga vaksin pilihan mereka tersedia, meskipun mereka harus mendapatkannya dari sektor swasta.

"Tidak disarankan untuk memilih vaksin tertentu. Semua vaksin dapat digunakan untuk mengendalikan penyakit secara efektif,” kata Kalaiarasu dalam sesi taklimat Kementerian Kesihatan dengan media melalui sidang video dalam talian hari ini.

Sebelum ini, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin juga mengatakan bahawa penerima vaksin tidak akan memilih jenis vaksin yang mereka terima.

Khairy memberi jaminan pihaknya akan memastikan bahawa hanya vaksin yang dipersetujui oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) yang akan diberikan kepada orang ramai.

"Dasar pemerintah adalah bahawa apa pun vaksin yang telah dipersetujui oleh NPRA adalah selamat dan berkesan," kata Khairy.

Pada masa ini, hanya vaksin Pfizer-BioNTech yang telah dipersetujui untuk digunakan di Malaysia oleh NPRA.

Pada waktu itu, Khairy juga mengatakan kerajaan hanya akan mengkaji dasar untuk tidak memvaksinasi wanita hamil setelah Kementerian Kesihatan menganggapnya selamat.

Kalaiarasu mengatakan dalam taklimat hari ini bahawa tidak ada data ujian klinikal mengenai kesan vaksin pada wanita hamil.

Ini kerana badan pengawal selia tidak membenarkan wanita hamil untuk mengambil bahagian dalam kebanyakan ujian dadah kerana tidak mahu membahayakan kehamilan.

Dengan demikian, jelasnya, tidak ada pendekatan "yang diterima secara universal" untuk memvaksinasi wanita hamil terhadap Covid-19.

Namun, dia menasihatkan bahawa yang terbaik adalah menangguhkan vaksinasi sehingga kehamilan selesai sehingga tidak ada risiko menjejaskan kehamilan.

Penghantaran vaksin pertama dijadualkan tiba pada pagi Ahad ini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS