Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
NPRA teliti tiga lagi vaksin, pertimbang beri pendaftaran bersyarat

Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) telah menerima permohonan untuk mendaftarkan tiga lagi vaksin Covid-19 untuk digunakan di negara ini, kata Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Dr Noor Hisham memberitahu wartawan hari ini bahawa vaksin berkenaan juga dapat diberikan pendaftaran bersyarat. Langkah ini akan membolehkan pendaftaran lebih cepat.

"Setakat ini tiga syarikat lagi telah mengirimkan dosier mereka ke NPRA. Ini adalah untuk vaksin yang disebut Sinovac, Sputnik, dan Astrazeneca.

"NPRA masih menjalankan ujian untuk melihat keberkesanan vaksin, dan jika ia mempunyai kesan sampingan. Fokusnya terutama pada fasa ketiga ujian klinikal vaksin.

"Kami telah memberikan beberapa maklum balas sehingga mereka dapat membalas dan menyampaikan (kepada kami) untuk persetujuan. Ada kemungkinan pendaftaran bersyarat juga dapat diberikan untuk vaksin ini," katanya dalam sidang media di Putrajaya.

Setakat ini, hanya satu vaksin Covid-19 - yang dikembangkan oleh Pfizer dan BioNTech - yang telah mendapat kelulusan bersyarat dari NPRA untuk penggunaannya di negara ini.

Noor Hisham berkata, pendaftaran bersyarat akan membolehkan syarikat farmasi berkenaan mengemukakan data terbaru yang dimilikinya mengenai vaksin dari semasa ke semasa untuk dinilai.

Dia memberikan contoh penyelidikan untuk melihat apakah vaksin Covid-19 dapat diberikan kepada individu berusia 12 tahun ke atas.

"Kami akan melihat sama ada terdapat bukti keberkesanan pada kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas, dan jika ada kesan sampingan atau tidak.

"Hingga dapat bukti kukuh baru boleh syor untuk guna 12 tahun ke atas," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS