Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pemilik gimnasium gesa k'jaan timbang semula sekatan
Diterbitkan:  Feb 12, 2021 10:06 PM
Dikemaskini: 2:06 PM

Gabungan pemilik dan pengendali gimnasium telah meminta kerajaan untuk mempertimbangkan semula beberapa sekatan walaupun sektor ini telah dibenarkan untuk dibuka semula.

Seperti yang diumumkan oleh Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob semalam, semua aktiviti gimnasium mesti dijadualkan dan perlu dibuat janji temu.

Penjarakan fizikal mesti diamalkan di gimnasium antara satu meter hingga tiga meter untuk aktiviti statik, serta tiga meter dan lima meter untuk aktiviti dinamik.

Selain daripada itu, kelas secara berkumpulan dan penggunaan bilik ganti dan kemudahan bilik mandi tidak dibenarkan.

Berikut antara permintaan ahli gabungan itu kepada kerajaan untuk menarik balik sekatan ini:

Kenny Sia daripada Level Up Fitness: "Pada saat pertimbangan kebersihan diri perlu diutamakan, kami merasa tidak membenarkan orang menggunakan ruang ganti dan kemudahan mandi adalah tidak produktif."

Shaun Alexander daripada Peak Fitness: “Selagi kami terus mendidik dan mengingatkan anggota dan staf kami untuk memastikan mereka mematuhi garis panduan penjarakan sosial dan di mana pun mereka berada, kami percaya bahawa membenarkan bilik tukar baju dan kemudahan mandi menjadi aspek kritikal dalam memerangi virus."

James Putnam daripada CrossFitlah: "Bagi ramai pengendali yang model perniagaannya berdasarkan penyediaan kelas secara berkumpulan. Lantaran itu, melarang kelas atau kelas berkumpulan ibarat 'menghancurkan' industri yang sedang 'tenat'.

"Tidak membenarkan kelas berkumpulan menghilangkan kawalan dan kemampuan kami dengan berkesan untuk memastikan pematuhan ketat terhadap SOP. Semasa kami menjalankan kelas berkumpulan, kami dapat menguruskan dengan tepat apa yang akan dilakukan oleh para hadirin, peralatan apa yang akan mereka gunakan, bila mereka akan melakukannya, dan di mana mereka akan melakukannya.

Krishna Kumar daripada Enrich Fitness: “Sebelum ini, kami telah berjaya beroperasi bawah SOP ketat tanpa memerlukan tempahan awal.

"Mengusahakan industri yang sudah terjejas secara komersial, terutama gimnasium di kawasan kejiranan, dengan syarat ini, akan meningkatkan beban kos dan proses tambahan yang tidak perlu. Kami sudah berjaya, dan terus terang, tidak memiliki cara untuk melaksanakan proses baru ini. "

Gabungan itu berkata pada bulan lalu ia telah melakukan tinjauan yang menghasilkan 235 respons daripada pihak berkepentingan dalam industri gimnasium di Kuala Lumpur, Putrajaya, dan sembilan negeri lain.

Antara maklum balas tinjauan mereka adalah:

Hampir 50 peratus responden melaporkan mereka telah kehilangan lebih 40 peratus asas keahlian mereka dalam 12 bulan terakhir, dengan tambahan satu pertiga kehilangan antara 21 dan 40 peratus.

Separuh daripadanya berkata jika perintah kawalan pergerakan (PKP) dilanjutkan dan industri gimnasium tidak dibenarkan untuk beroperasi semula, mereka mungkin terpaksa menutup premis secara kekal.

Kira-kira 80 peratus responden berkata bahawa mereka hanya mempunyai simpanan tunai yang cukup untuk bertahan dari satu ke tiga bulan. Daripada jumlah ini, satu pertiga berkata dana mereka akan habis dalam masa kurang dari 30 hari.

35 peratus telah memberhentikan pekerja dan satu pertiga daripadanya telah menghentikan lebih 40 peratus tenaga kerja mereka.

Hampir separuh daripada responden kemungkinan besar akan menghentikan pekerja sekiranya keadaan PKP sekarang berpanjangan, dengan satu perempat berkata mereka menjangkakan untuk mengecilkan lebih 30 peratus jumlah tenaga kerja mereka.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS