Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Manfaatkan sistem pemakluman GAEN dalam MySejahtera'
Diterbitkan:  Feb 1, 2021 11:08 PM
Dikemaskini: 3:08 PM


Bekas perdana menteri Najib Abdul Razak menggesa kerajaan mengintegrasikan sistem pemberitahuan Google/Apple Exposure Notification (GAEN) dalam aplikasi MySejahtera.

Ini untuk mempercepat pengesanan kontak rapat Covid-19 dan melegakan tekanan pada pemeriksa kesihatan, katanya.

"Dengan bantuan sistem ini, beban ke atas kerajaan untuk membuat kontak rapat akan jauh lebih ringan.

"Lagi ramai dan lagi laju mereka merupakan kontak rapat kes Covid, lagi rendah peluang kontak rapat untuk menjangkiti orang lain sekiranya mereka didapati positif.

"Lagi laju Covid dapat dibendung," katanya di Facebook hari ini.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan bahawa pejabat kesihatan daerah kini tidak dapat segera menghubungi ribuan kontak rapat Covid-19 setiap hari susulan lonjakan kes.

Bagi Selangor sahaja, satu sumber mendakwa ia melibatkan lebih daripada 6,000 kenalan rapat sehari.

Mengesan, menguji dan mengasingkan kontak rapat Covid-19 adalah langkah utama untuk mengatasi penularan virus itu, tetapi harus dilakukan dengan cepat agar berkesan.

Menurut kajian yang diterbitkan tahun lalu, penelusuran kontak akan gagal membendung penularan wabak Covid-19 jika memerlukan tiga hari atau lebih, walaupun semua kontak rapat akhirnya dijumpai dan diasingkan. Ini kerana penyakit ini cepat merebak.

GAEN dikembangkan oleh syarikat gergasi teknologi Apple dan Google, dan telah dimasukkan ke dalam sistem operasi mudah alih iOS dan Android sejak Mei tahun lalu.

Ini membolehkan pihak berkuasa kesihatan membina aplikasi yang memudahkan pengesanan kontak berdasarkan jarak dekat Bluetooth, dan melindungi identiti individu yang menggunakannya.

Pihak berkuasa kesihatan di lebih 30 negara seperti AS, UK, Kanada, New Zealand, dan Jepun telah melakukannya.

GAEN juga disebut-sebut memberi kesan yang lebih rendah terhadap prestasi telefon dan hayat bateri dibandingkan dengan aplikasi serupa yang tidak menggunakan GAEN, kerana ia dimasukkan ke dalam sistem operasi telepon.

Aplikasi berasaskan GAEN menggunakan fungsi Bluetooth telefon untuk mengesan pengguna aplikasi lain yang berada dalam jarak sepuluh meter.

Sekiranya seseorang diuji positif Covid-19, mereka mungkin menggunakan aplikasi untuk menghantar pemberitahuan kepada pengguna lain yang mungkin menjadi kontak rapat, tanpa mendedahkan identiti individu yang sudah diuji positif.

Ini membolehkan kontak rapat mengasingkan diri dan menjalani ujian.

Malaysia juga mempunyai aplikasi penelusuran kontak berasaskan jarak dekat Bluetooth yang disebut ‘MyTrace’ tetapi ia tidak menggunakan sistem GAEN.

Sebagai perbandingan, MySejahtera mencatat kemasukan pengguna ke pelbagai tempat dan mempunyai fungsi tambahan lain, bukannya mengesan jarak antara pengguna.

Versi Android MyTrace belum dikemas kini sejak April tahun lalu, sementara versi iOS tidak berfungsi.

Sebagai tambahan, Menteri Sains dan Teknologi Khairy Jamaluddin berjanji akan mengatasi masalah privasi MyTrace, tetapi ini masih belum dilakukan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS