Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

WAWANCARA | Adalah tidak adil bagi pengkritik cadangan Lebuh Raya Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) untuk menyamakan projek itu dengan Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex) yang sebelum ini dibatalkan di bawah menteri besar sebelumnya, menurut Menteri Besar Selangor Amirudin Shari.

"Ya, sudah pasti (tidak adil)," kata Amirudin dalam wawancara baru-baru ini dengan Malaysiakini.

Dia ditanya pandangannya terhadap bantahan daripada beberapa kumpulan penduduk Petaling Jaya terhadap cadangan projek lebuh raya itu.

Amirudin seterusnya mengatakan pemaju projek, PJD Link (M) Sdn Bhd, dalam pembentangan pertamanya kepada kerajaan negeri berjanji untuk mengatasi semua kebimbangan yang sebelumnya ditimbulkan oleh penduduk yang membantah Kidex.

"Dengan sebab itu kita cakap tak ada masalah, pergi jumpa semula masyarakat, jumpa majlis tempatan, jumpa persatuan penduduk. Nyatakan kes-kes kamu (pemaju) dan kembali kepada kita (kerajaan negeri) berdasarkan maklum balas diterima.

"Saya pasti ia bukanlah satu perkara yang mudah, tapi saya berharap agar kita semua rasional. Siapa tak nak duduk dalam kawasan yang tenang, aman, nyaman, tiada kesesakan trafik dan sebagainya.

"Tapi kalau kita duduk begitu, dalam masa yang sama, keseluruhan ekosistem pengangkutan terganggu? Kita perlu adil kepada semua orang," katanya.

November lalu, Malaysiakini melaporkan kebimbangan beberapa pesatuan penduduk Petaling Jaya bahawa jalan raya PJD Link yang dicadangkan akan menjadi seperti projek Kidex, yang dibatalkan pada tahun 2015 oleh menteri besar ketika itu, Mohamed Azmin Ali di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat Selangor sebelumnya.

Pelarasan awal yang dicadangkan untuk PJD Link dilaporkan merangkumi lebuh raya berkembar 34.3km, sementara rancangan asal untuk Kidex akan merangkumi 14.9km lebuh raya yang dinaikkan sepenuhnya.

Sheikh Moqhtar Kadir, jurucakap kumpulan penduduk, mengatakan mereka sebelum ini dimaklumkan oleh kerajaan Selangor pada tahun 2016, dan juga oleh menteri kerja Fadillah Yusof, bahawa tidak ada rancangan untuk menghidupkan kembali Kidex dan rancangan untuk PJD Link hanya diluluskan di peringkat persekutuan.

Pendengaran awam

Bantahan terbaru mereka, bagaimanapun, muncul setelah Exco Selangor Izham Hashim memberitahu dewan undangan negeri pada 9 November bahawa cadangan PJD Link telah dibincangkan dengan Majlis Ekonomi Negeri (MTES), walaupun tidak ada persetujuan yang diberikan agar projek itu dapat dilanjutkan.

Pada waktu itu, Izham juga mengatakan belum ada penilaian kesan lalu lintas, sosial atau persekitaran yang dilakukan untuk projek itu, yang direncanakan akan melalui Sungai Kayu Ara ke Bukit Jalil, yang merupakan laluan yang sama dengan Kidex.

Sementara itu, Amirudin mengaitkan bantahan terhadap PJD Link dan projek pembangunan lain di Selangor sebagai hasil daripada keterlibatan terbuka pihak pentadbirannya dengan pihak berkepentingan melalui pendengaran awam.

"Public hearing (pendengaran awam) ini lah yang menimbulkan ‘letusan’ di sini-sana dan ini menunjukkan keterbukaan kerajaan negeri.

"Bahawa kita bersedia mendengar pandangan mereka. Dari segi apa cita-cita dan pandangan kerajaan negeri? Pandangan kerajaan negeri jelas, bahawa kita ingin menyuraikan masalah trafik yang berlarutan," kata Amirudin yang juga Adun Sungai Tua.

"Saya faham tentang PJD Link, ada bantahan-bantahan tertentu.

"Tapi beri peluang kepada pemaju ataupun kepada syarikat itu, dan kerajaan negeri akan menilai bersama dengan pembangunan yang akan dibuat oleh kerajaan negeri," katanya.

Amirudin mengakui bahawa pembinaan lebuh raya sering mendapat bantahan, namun, katanya, jika diteruskan, ia dapat menyuraikan kesesakan trafik serta memudahkan orang ramai untuk ke Selatan negeri dengan lebih mudah.

"Sekarang ini kita tersangkut di Lebuh Raya Persekutuan. PJD Link ini sebenarnya rancangan untuk pintas kesesakan di situ.

"Itu sebenarnya. Bagi saya itu lebih baik, tapi mungkin sebilangan penduduk merasakan itu tidak baik. Di sinilah kita perlu mencari titik keseimbangan di antara hasrat kerajaan negeri, tujuan pembangunan dan juga bantahan penduduk," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS