Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR gesa k'jaan dedah perincian RM100 juta bagi integrasi hospital swasta
Diterbitkan:  Jan 27, 2021 2:18 PM
Dikemaskini: 6:23 AM

Kerajaan digesa bersikap telus dalam perincian rundingannya berkaitan dengan RM100 juta yang digunakan untuk mengintegrasikan hospital swasta ke dalam usaha kerajaan menangani Covid-19.

Ketua Bendahari PKR Lee Chean Chung berkata wujud kebimbangan dana tersebut tidak akan digunakan dengan bijak.

"Saya khuatir jika proses perundingan tidak dibuat secara telus, terbuka, dan dengan perencanaan yang tepat, kekurangan katil dan peralatan tidak dapat ditangani dengan baik dan sebaliknya dana itu dihabiskan oleh sektor-sektor terpilih dalam jangka waktu yang singkat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Peruntukan RM100 juta itu diumumkan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin pada 18 Januari.

Namun, setakat 23 Januari belum ada perincian mengenai bagaimana dana tersebut akan digunakan.

Persatuan Hospital Swasta Malaysia mengatakan dana tersebut tidak mencukupi untuk integrasi Covid-19, tetapi menyifatkan ia "permulaan yang baik".

Lee, dalam kenyataannya juga mempersoalkan apakah akan ada "layanan diskriminatif" ketika hospital awam dan swasta digabungkan.

"Siapa yang memutuskan pesakit itu masuk hospital kerajaan atau swasta? Bolehkah hospital swasta mengutamakan kelas tertentu atau mereka yang mempunyai kad perubatan jika mereka dibenarkan menggunakannya?

"Tidak ada yang ingin dijangkiti oleh Covid-19, tetapi kombinasi dwi-sistem boleh meningkatkan risiko layanan diskriminatif, yang menyebabkan ketidakadilan sosial," katanya.

Selain kurang jelas tentang bagaimana dana kerajaan akan digunakan, isu perlindungan insurans turut menjadi perbahasan.

Hospital swasta sebelum ini mencadangkan agar syarikat insurans melindungi pesakit Covid-19 yang mempunyai kad perubatan.

Walau bagaimanapun, polisi insurans kebanyakannya tidak merangkumi risiko yang berkaitan dengan wabak. Syarikat insurans berpendapat bahawa risiko terlalu tinggi untuk menginsuranskan sepenuhnya rawatan Covid-19.

Lee berkata, kerajaan seharusnya menumpukan usaha untuk meningkatkan kemudahan pengasingan berpusat seperti pusat rawatan kuarantina dan berisiko rendah di Serdang, dan bukannya berbalah tentang siapa yang harus membayar kos rawatan.

"Selain itu, pihak berkuasa harus berusaha untuk pencegahan: iaitu meningkatkan kemampuan pengesanan, pengasingan / kuarantin dan pemeriksaan, yang jelas telah berkurang dalam beberapa minggu terakhir.

"Memperuntukkan RM100 juta kepada sektor swasta untuk mengatasi Covid-19 mungkin didengar bagus, tetapi akibat yang tidak diingini dapat menjangkau jauh," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS