Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Pengurusan apartmen arah penyewa warga asing buat ujian Covid-19

Pekerja asing yang tinggal di sebuah apartmen di Kuala Lumpur diarahkan untuk menunjukkan keputusan ujian Covid-19 kepada pihak pengurusan.

Mereka yang tidak berbuat demikian akan dilarang masuk ke apartmen itu.

Bagaimanapun, seorang jurucakap pengurusan Apartmen Cheria Heights menafikan arahan itu bersifat dimikrasi terhadap pekerja asing.

Menurutnya, langkah itu bertujuan membantu kerajaan dalam pelaksanaan ujian saringan wajib terhadap golongan itu.

Menurut notis kepada penduduk yang dilihat Malaysiakini, semua pekerja asing yang tinggal di Cheria Heights perlu melakukan ujian PCR Covid-19.

Selain keputusan ujian, pihak pengurusan juga meminta salinan pasport dan gambar mereka.

Jika mereka gagal berbuat demikian selewat-lewatnya pada 31 Jan, notis itu berkata pengawal keselamatan akan melarang mereka daripada masuk ke apartmen.

Notis itu juga berkata ia selaras dengan dasar Kementerian Kesihatan dan Kementerian Sumber Manusia.

'Kenapa orang lain tak perlu?'

Seorang pekerja asing yang enggan mendedahkan namanya memberitahu Malaysiakini yang dia merasakan "menjadi sasaran" dengan arahan itu.

"Saya tak kisah buat ujian jika semua (penyewa) turut diarahkan buat. Apa maknanya buat ujian kalau orang lain tak perlu?" soalnya.

Kunjungan Malaysiakini ke apartmen itu semalam mendapati notis di pondok pengawal yang menyatakan: "Semua pekerja asing perlu menunjukkan keputusan ujian Covid-19 kepada pejabat pengurusan sebelum masuk."

Sementara itu, jurucakap pengurusan berkata ada kebimbangan yang pekerja asing yang tinggal di sana mungkin tiada dokumen sah dan tidak berdaftar dengan MySejahtera.

"Ini untuk melindungi penduduk tempatan, menjaga penyewa kami.

"Apabila pekerja asing masuk, kita tak tahu jika mereka ada dokumen sah. Susah untuk buat pengesanan terhadap mereka," katanya lagi.

Katanya lagi, pengurusan juga sanggup untuk melanjutkan tarikh akhir jika pekerja asing tidak dapat membuat ujian PCR sebelum 31 Jan.

Bagaimanapun dia berkata pihak pengurusan tidak akan melarang mereka yang tidak menunjukkan keputusan daripada masuk.

"Saya juga manusia...pekerja asing ini juga pelanggan kami," katanya lagi.

NGO sifatkan diskriminasi

Mengulas perkara itu, Pengarah NGO hak warga asing Our Journey, Sumitha Shaanthinni Krishna berkata ketetapan kerajaan berkenaan ujian saringan wajib adalah untuk tempat kerja, bukan tempat tinggal.

"Arahan itu terpakai untuk tempat kerja dengan subsidi Perkeso," katanya yang juga seorang peguam.

Dia menyifatkan langkah pengurusan apartmen itu sebagai diskriminasi dan berkata mereka tiada kuasa untuk menghalang penduduk daripada masuk.

Sebelum ini, Kondominium Sri Angsana Hilir di Kuala Lumpur juga dilaporkan meletakkan notis serupa kepada penduduk warga asing di situ.

Bagaimanapun, pengurusan kemudian berkata pihaknya akan meminda notis itu dan tidak akan menghalang penyewa daripada masuk ke unit mereka.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS