Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemain industri optometri (pusat kesihatan mata) menegaskan bahawa mereka harus termasuk dalam senarai "industri penting" dan mengkritik kerajaan kerana tidak membenarkan mereka beroperasi dalam tempoh perintah kawalan pergerakan (PKP).

Beberapa pengamal optometri memberitahu Malaysiakini bahawa cermin mata adalah barang penting untuk kehidupan seharian banyak orang. Tanpanya, ramai yang akan "berdepan kesukaran".

Presiden Persatuan Pengamal Optik Malaysia (Mapo) Edmund Teng Cheok Hong berkongsi dengan Malaysiakini bahawa pada hari pertama PKP, seorang penghantar makanan meminta pertolongan untuk membaiki bingkai cermin matanya.

Penghantar makanan itu secara tidak sengaja terduduk di atas kaca matanya, menyebabkan bingkainya bengkok. Penghantar makanan itu bimbang jika memakai cermin mata bengkok akan membahayakan dia dan orang lain di jalan raya. Oleh itu, dia tidak dapat terus bekerja.

Teng mengatakan bahawa dalam tempoh PKP, kemungkinan ramai orang akan berdepan bingkai cermin mata yang bengkok atau cermin mata mereka pecah. Selain itu, katanya, ramai juga mungkin menghadapi masalah jangkitan mata.

Jelasnya, mereka akan memerlukan bantuan daripada pengamal optometri, yang tidak dapat beroperasi kerana sekatan kerajaan.

Teng juga mengatakan jika orang yang perlu menggunakan cermin mata baru terpaksa menggunakan alat ganti, atau yang lama, mereka akan mengalami sakit mata.

Dia juga bimbang orang ramai akan menggunakan saluran haram atau tidak rasmi untuk membeli cermin mata, yang akan menyebabkan peningkatan penyakit mata yang tidak dipantau.

Menurut Teng, kadar prevalensi global untuk rabun pada masa ini adalah 30 peratus. Dia percaya bahawa peratusan rakyat Malaysia yang mempunyai miopia dan perlu memakai cermin mata juga tinggi.

Edmund Teng Cheok Hong

Industri terjejas dengan kerugian bulanan RM108 juta

Presiden Persatuan Optometri Malaysia (MOA) Steven Ng Choon Lim menganggarkan bahawa industri ini mengalami kerugian RM108 juta sebulan semasa PKP terbaru yang dilaksanakan di lima negeri dan tiga wilayah persekutuan.

Ng mengingatkan bahawa ketika PKP dilaksanakan tahun lalu, industri harus berhenti beroperasi selama satu setengah bulan. Jumlah kerugian mereka sekitar RM247.5 juta, katanya.

Dia mengatakan bahawa, dalam tempoh ini, permintaan untuk cermin mata mungkin masih tinggi, datang dari pelajar yang harus mengikuti peperiksaan, pekerja yang bekerja dari rumah, dan dari barisan depan perubatan.

Ng menambah bahawa banyak pelanggan yang memakai kanta lekap harus membeli lensa baru secara berkala dan harus diperiksa untuk mengelakkan jangkitan.

'Optometris adalah petugas baris depan penyakit mata'

Ng adalah anggota Majlis Optik Malaysia, yang berada di bawah Kementerian Kesihatan. Dia menjelaskan bahawa pengamal optometri bukan sekadar ahli perniagaan yang membaiki dan menjual cermin mata kepada pelanggan mereka.

Baginya, pengamal optometri adalah barisan hadapan dalam mencegah penyakit mata.

"Kami tidak hanya melaras cermin mata, kami akan memeriksa apakah pelanggan memiliki katarak atau glaukoma.

Steven Ng Choon Lim

Teng dan Ng menegaskan bahawa optometri adalah perkhidmatan perubatan profesional dan harus disenaraikan sebagai industri perkhidmatan penting.

Teng berkata: "Kerajaan selalu menganggap kami 'kedai yang menjual kacamata'. Ini menunjukkan bahawa kita adalah peniaga yang menjual cermin mata.

“Dalam masyarakat moden, kami menyebutnya optometri. Ia melibatkan pakar optik dan pakar optometri. Kami lebih fokus pada penjagaan mata."

Teng juga membidas kerajaan kerana mengumumkan PKP secara mengejut, menyebabkan pelanggan mereka tidak sempat mengambil cermin mata tepat pada waktunya.

"Kami harus mengatur perkhidmatan kurir untuk dikirimkan kepada mereka. Tetapi ini sangat tidak profesional, kerana, sepatutnya, kami perlu memastikan bahawa pelanggan tidak merasa tidak sihat ketika mereka memakai cermin mata itu. "

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS