Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Komuniti perniagaan lebih bimbang PKP berbanding darurat
Diterbitkan:  Jan 12, 2021 6:31 PM
Dikemaskini: 10:31 AM

Komuniti perniagaan lebih bimbang dengan penguatkuasaan perintah kawalan pergerakan (PKP) berbanding perisytiharan darurat, yang dijangka berlangsung hingga 1 Ogos.

Ini kerana pelaksanaan PKP selama dua minggu di lima negeri dan tiga wilayah persekutuan boleh menyebabkan penutupan perniagaan sementara pengisytiharan darurat dilihat mereka sebagai bagi menyekat aktiviti politik dalam usaha membendung gelombang ketiga Covid-19.

Presiden Persatuan Peniaga Kecil dan Sederhana (PKS) Malaysia Michael Kang mengatakan dia menjangkakan antara lima hingga sepuluh peratus daripada satu juta perniagaan berisiko gulung tikar jika mereka tidak menerima bantuan kerajaan dalam dua minggu dari penguatkuasaan PKP yang bermula pada 13 Januari.

"Lebih daripada 30 peratus PKS ditutup sekiranya PKP dilanjutkan hingga dua bulan.

"Saya menjangkakan senario yang lebih buruk berbanding dengan PKP pada Mac 2020. Pada masa itu, pengendali perniagaan disokong oleh aliran tunai yang kuat, tetapi sekarang, kebanyakan aliran tunai, simpanan tunai telah habis atau digunakan untuk pembukaan semula perniagaan.

"Mereka yang terlibat dalam sektor pelancongan dan industri yang berkaitan, makanan dan minuman, pendidikan swasta dan hotel terus menderita. Di samping itu, pengusaha pub masih belum dibenarkan untuk memulakan perniagaan," katanya kepada Malaysiakini.

Kang, yang bercakap bagi pihak 20,000 anggota persatuan PKS dan hampir satu juta peniaga PKS di Malaysia, mendesak kerajaan untuk mengenakan moratorium pinjaman dan meneruskan langkah-langkah bantuan ekonomi, seperti subsidi upah dan pengecualian sewa.

"Sebenarnya, persatuan PKS membantah penguatkuasaan PKP. Kami mahukan penyelesaian untuk 'hidup' dengan Covid-19. Negara-negara seperti Singapura, Taiwan dan China melakukannya dengan baik tanpa menggunakan langkah-langkah penutupan.

"Mengenai keadaan darurat, ia tidak membimbangkan kerana tidak mempengaruhi aktiviti perniagaan dan dasar yang relevan. Ia hanya menyekat aktiviti politik sehingga (kerajaan) dapat fokus untuk membendung wabak itu dan mengembangkan ekonomi," katanya.

 

Kang mendesak kerajaan untuk melibatkan wakil perniagaan ke dalam jawatankuasa bebas yang menasihati Agong mengenai apakah perisytiharan darurat masih diperlukan untuk memberikan perspektif dari sektor perniagaan.

Sementara itu, Timbalan Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (PKSM) Norsyahrin Hamidon mengatakan bahawa dia menghormati keputusan kerajaan untuk mengisytiharkan darurat di seluruh negara bagi menangani masalah pandemik dan ekonomi.

Namun, dia mendesak kerajaan untuk mengeluarkan garis panduan terperinci mengenai keadaan darurat untuk menghindari kekeliruan di antara komuniti perniagaan.

Norsyahrin juga menimbulkan kebimbangan bahawa PKP kali ini akan menjejaskan perniagaan kira-kira 500,000 peniaga Melayu.

"Sebilangan besar daripada mereka tidak dapat bertahan dalam penutupan dua bulan tanpa bantuan kerajaan. Apabila perniagaan ditutup, berjuta-juta pekerja dan ahli keluarga mereka juga akan terjejas," katanya.

Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) Ahmad Yazid Othman pula menggesa kerajaan untuk membenarkan lebih banyak perniagaan yang tidak melibatkan orang ramai di premis beroperasi.

"Saya harap komuniti perniagaan akan diberi lebih banyak ruang dan PKP tidak begitu tegas seperti sebelum ini," katanya.

Meskipun bersetuju dengan pengisytiharan darurat, Yazid mengakui wujud kebimbangan mengenai pengisytiharan darurat.

"Saya berpendapat bahawa keadaan darurat tidak akan mempengaruhi perniagaan. (Tetapi) keadaan ekonomi menjadi tidak stabil kerana ketidakstabilan politik. Ini telah mengganggu pelbagai pihak.

"Walaupun saya mengakui bahawa saya bimbang apabila Parlimen ditangguhkan, kita mungkin tidak mempunyai pilihan lain untuk kami bertenang dan fokus dalam memerangi wabak. Jadi, saya setuju dengan pengisytiharan darurat," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS