Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Orang ramai diminta tak kunjungi Hospital Sibu kecuali kecemasan
Diterbitkan:  Jan 10, 2021 11:36 AM
Dikemaskini: 3:36 AM

Orang ramai diberi amaran untuk tidak mengunjungi Hospital Sibu melainkan jika benar-benar perlu, susulan kemasukan 37 pesakit Covid-19 dari Kluster Pasai Siong.

Borneo Post memetik pengarah Hospital Sibu, Dr Nanthakumar Thirunavukkarasu sebagai berkata bahawa menjauhkan diri adalah perlu untuk mengelakkan hospital menjadi lokasi kluster baru Covid-19.

"Bantu menjaga kebersihan hospital kita agar kakitangan dapat mengatur gerak dan melakukan pekerjaan mereka dengan selesa," katanya, dipetik laporan itu pada sidang media semalam setelah 37 pesakit Covid-19 dimasukkan ke hospital berkenaan.

Dr Nanthakumar berkata, pihak hospital tidak menjangka lonjakan eksponensial dalam kes-kes yang berkaitan ketika kes indeks dikesan pada 5 Januari.

Kes indeks dikesan setelah pesakit itu kembali dari Johor Bahru pada 29 Disember.

"Kejutan bagi kami apabila berita melaporkan bahawa sejumlah 37 orang diuji positif," katanya.

Bagi pesakit bukan kes Covid-19 di Hospital Sibu, Dr Nanthakumar mengatakan bahawa sebahagian besar dari mereka yang dimasukkan akan dipindahkan ke hospital Sarikei dan Kanowit, yang bukan pusat Covid-19, sementara pesakit lain yang mempunyai temu janji mungkin juga ditunda atau dijadualkan semula.

"Kami harap pesakit faham jika sebarang janji temu yang dijadualkan semula, yang akan berdasarkan penilaian doktor," katanya, sambil menambah bahawa kemasukan pesakit baru akan dikurangkan dengan pesakit yang stabil akan diberi ubat dan dibenarkan untuk pulang.

Dari segi tenaga kerja, dia mengatakan cuti untuk semua kakitangan hospital telah dibekukan, dengan pilihan untuk membawa lebih banyak kakitangan kesihatan dari bahagian lain.

"Operasi di hospital akan berlangsung seperti biasa. Apa pun batasan yang kami hadapi akan ditangani," tegasnya.

Selain kakitangan hospital, Dr Nanthakumar juga mendesak orang ramai agar tetap berwaspada terhadap gelombang ketiga wabak Covid-19 di Malaysia.

"Kami mahu semua kakitangan kami mengikuti semua SOP dan tidak ada kompromi untuk itu," katanya.

Sehingga tengah hari semalam, terdapat 1,251 kes Covid-19 dilaporkan di Sarawak, daripada jumlah keseluruhan 133,559 kes di seluruh negara.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS