Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Menteri: Kabinet akan putuskan cadangan vaksin percuma pekerja asing
Diterbitkan:  Jan 5, 2021 5:36 PM
Dikemaskini: 9:36 AM

Kabinet akan memutuskan sama ada kerajaan akan menanggung biaya pemvaksinan warga asing atau tidak.

Di bawah rancangan vaksinasi ini, warganegara Malaysia tidak perlu membayar untuk vaksin.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin hari ini mengatakan bahawa memastikan pekerja asing tidak dijangkiti virus itu juga penting untuk mencapai imuniti kawanan (herd immunity).

Tambah Khairy, menuntut bahawa pekerja atau majikan mereka membayar vaksin akan menyebabkan mereka tidak mendapatkan vaksin.

“Kita berusaha menyasarkan sebanyak mungkin (pekerja asing).

"Prinsipnya sangat sederhana, kita perlu memvaksinasi pekerja asing untuk memastikan mereka selamat, dan untuk memastikan kita juga selamat. Semakin banyak orang yang anda vaksin, semakin selamat anda.

"Sekiranya kita hanya memberi vaksin kepada warga negara tetapi kita tidak memvaksin tiga juta pekerja asing (di negara ini), kita masih berisiko kerana kita mungkin tidak mencapai ambang imuniti kawanan," jelasnya semasa sidang media yang diadakan di Parlimen.

Matlamat kerajaan adalah untuk memvaksin 70 peratus penduduk - ambang yang dikatakan oleh kajian cukup untuk mencapai imuniti kawanan. Imuniti seperti itu seharusnya memperlambat Penularan Covid-19 dan melindungi mereka yang belum diberi vaksin.

Bank Dunia sebelum ini menganggarkan bahawa terdapat antara 2.96 juta hingga 3.26 juta pekerja warga asing yang berdaftar dan tidak berdokumen di Malaysia pada tahun 2017.

Penduduk Malaysia adalah sebanyak 32.69 juta pada suku ketiga 2020.

Khairy berkata, Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan Vaksin Covid-19, yang dipengerusikannya, akan mengadakan pertemuan dalam beberapa minggu akan datang untuk memutuskan perkara itu.

"Kita akan menjemput menteri dalam negeri (Hamzah Zainudin), menteri sumber manusia, (M Saravanan) dan menteri hal ehwal luar negeri (Hishammuddin Hussein) di mana kita akan membuat keputusan untuk mengesyorkan kepada Kabinet mengenai apakah kita dapat memberikan vaksin kepada warga asing secara percuma.

"Kita belum memutuskan," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS