Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peguam Azmin: Surat saman pengundi Gombak tak diserah sewajarnya
Diterbitkan:  Dec 30, 2020 7:38 PM
Dikemaskini: 11:38 AM

Mohamed Azmin Ali masih belum diserahkan surat tuntutan mahkamah sewajarnya berhubung tuntuan sekumpulan pengundi Gombak, kata peguam kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu.

Nizamuddin Hamid menafikan berkata, bercanggah dengan dakwaan peguam kumpulan pengundi berkenaan, Yohendra Nadarajan, kertas klausa hanya diserahkan kepada seseorang di pusat khidmat anggota Parlimen Gombak itu pada 1 Disember.

Dia menuduh bahawa ia adalah merupakan amalan buruk di bawah undang-undang dan mendakwa tidak ada usaha yang dilakukan oleh pasukan undang-undang penggugat untuk secara peribadi menyampaikan kertas klausa kepada Azmin.

Nizamuddin menjawab kenyataan Yohendra yang dilaporkan pada 28 Disember mendakwa bahawa peguam Azmin tidak hadir untuk pengurusan kes mahkamah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada hari itu.

Yohendra dilaporkan mendakwa bahawa ini berlaku walaupun kertas klausa telah diserahkan kepada Azmin pada 1 Disember.

Melalui kenyataan media yang dikeluarkan hari ini, Nizamuddin menyifatkan dakwaan bahawa kertas klausa itu telah disampaikan kepada Azmin adalah sama sekali tidak benar dan mengelirukan.

"Saman itu diserahkan kepada seseorang di pusat khidmat Mohamed Azmin Ali. Oleh itu, ini adalah layanan yang buruk dan secara terang-terangan melanggar peraturan mahkamah.

"Surat perintah saman harus diserahkan dengan prosedur yang ditetapkan dalam peraturan mahkamah. Ini adalah amalan biasa, dan kami terkejut kerana dia merasa wajar mengumumkan bahawa saman itu telah diserahkan kepada Mohamed Azmin Ali pada 1 Disember.

“Selain itu, belum ada usaha untuk menyerahkan sendiri tuntutan itu kepada Mohamed Azmin Ali di rumah atau pejabatnya di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

"Peguam juga tidak menulis surat kepada anak guam kami untuk meminta janji temu," kata Nizamuddin.

Peguam itu menegaskan bahawa Azmin menghormati sistem kehakiman, dan jika para penggugat telah mematuhi prosedur diperuntukkan di bawah undang-undang, menteri tersebut akan segera hadir.

Nizamuddin juga menyatakan kekesalannya kerana saman itu dimaklumkan kepada media dalam talian ketika proses mahkamah masih berlangsung.

Dilaporkan bahawa 10 pengendu Gombak mengemukakan saman terhadap Azmin atas tuduhan melanggar janji yang dibuat menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Menurut salinan tuntutan itu, 10 penggugat meminta sembilan pengisytiharan mahkamah, termasuk mengisytiharkan bahawa wakil rakyat mereka melanggar tugas fidusiari.

Tugas fidusiari biasanya merujuk kepada hubungan antara pemegang amanah dan benefisiari (penerima).

Plaintif mendakwa bahawa Azmin telah melanggar kepercayaan mereka dengan bekerjasama dengan BN dalam Langkah Sheraton sehingga menyebabkan kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan walaupun telah berkempen dan memenangi kerusinya dengan tiket PKR.

Azmin merupakan bekas timbalan presiden PKR dan kini menjadi ahli majlis tertinggi Bersatu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS