Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KJ: Tiada dokumen rasmi tentang sumbangan vaksin UAE setakat ini
Diterbitkan:  Dec 23, 2020 5:59 PM
Dikemaskini: 9:59 AM

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin belum melihat dokumen rasmi yang berkaitan dengan apa yang dilaporkan sebagai sumbangan 500,000 dos calon vaksin Covid-19 dari Emiriah Arab Bersatu (UAE) untuk dicuba di Malaysia.

Kenyataan Khairy itu hadir selepas Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah sebelum ini juga dilihat tidak tahu mengenai pemberian vaksin berkenaan dan menyifatkannya sebagai "khabar angin".

"Tawaran ini datang dari UAE. Saya mendengar bahawa UAE ingin memberikan 500,000 dos salah satu vaksin China kepada Malaysia," kata Khairy pada sidang media hari ini.

"Saya tidak melihat apa-apa dokumen setakat ini. Ini adalah sesuatu yang saya dengar kerana Dr Noor Hisham mengatakan bahawa kita belum menerima apa-apa secara rasmi," katanya.

"Pendirian kerajaan adalah bahawa walaupun itu dalam bentuk hadiah, yang diberikan oleh kerajaan UAE, ia tetap harus mendapat persetujuan peraturan dari Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA)," katanya.

Bernama sebelum ini melaporkan bahawa kerajaan UAE berhasrat untuk memberikan setengah juta dos vaksin untuk ujian klinikal fasa ketiga di Malaysia.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah dilaporkan dalam lawatan lima hari di UAE atas undangan Putera Mahkota Abu Dhabi, Mohamed Zayed Al Nahyan, dilaporkan akan membincangkan mengenai sumbangan tersebut.

UAE belum membuat vaksin Covid-19 sendiri tetapi kini mengadakan percubaan keberkesanan untuk dua calon vaksin Covid-19.

Salah satu calon vaksin dibangunkan oleh Institut Penyelidikan Gamaleya Rusia, sementara calon vaksin satu lagi adalah kerjasama antara Sinopharm dan Institut Produk Biologi Wuhan.

Malaysia kini mengadakan satu percubaan vaksin Covid-19, yang menggunakan vaksin eksperimental dari Institut Biologi Perubatan Akademi Sains Perubatan Cina (IMBCAMS).

Percubaan ini dijalankan di lapan hospital awam dan akan melibatkan 3,000 peserta.

Pada hari Isnin, Noor Hisham mengatakan dia hanya mendengar tentang perkara itu kerana tidak ada dokumen mengenai calon vaksin yang telah diserahkan kepada NPRA.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS