Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Vaksin: K'jaan sedia beri perincian pada PAC jika setuju perjanjian kerahsiaan
Diterbitkan:  Dec 23, 2020 1:49 PM
â‹…
Dikemaskini: 5:49 AM

Kerajaan akan memberi penerangan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) mengenai perjanjian yang dibuat dengan pengeluar vaksin Covid-19, jika PAC menyetujui perjanjian kerahsiaan (NDA).

Perkembangan ini hadir selepas veteran DAP Lim Kit Siang menggesa kerajaanmendedahkan berapa banyak yang dibayar kepada syarikat farmasi Pfizer untuk vaksin tersebut.

"Saya harap dapat (secara terbuka mengungkapkan perincian perjanjian), tetapi kami harus menghormati perjanjian kerahsiaan yang kami tandatangani dengan pengeluar vaksin.

"Berharap untuk memberi penjelasan kepada PAC jika mereka menyetujui perjanjian tanpa pendedahan," kata Menteri Sains dan Teknologi Khairy Jamaluddin di Twitter.

Dia juga menyatakan bahawa PAC kini dipimpin oleh seorang ahli Parlimen DAP.

Selain Pfizer, Malaysia juga telah menandatangani perjanjian dengan syarikat farmasi AstraZeneca, tetapi perinciannya juga masih belum dimuktamadkan.

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin semalam mengatakan bahawa negara ini memperoleh 6.4 juta dos dari AstraZeneca.

Khairy sebelum ini mengatakan bahawa kenyataan Lim tidak betul apabila mendakwa bahawa Belgium membayar 20 kali lebih sedikit untuk vaksin Pfizer berbanding dengan Malaysia.

Perbandingan Lim dengan Belgium dibuat berdasarkan pernyataan oleh setiausaha negara Belgium, Eva De Bleeker, yang secara tidak sengaja mendedahkan bahawa negaranya membayar €12 (kira-kira RM60) setiap dos untuk vaksin Pfizer.

 

Memandangkan Malaysia mempunyai anggaran populasi 31 juta, peruntukan RM3 bilion akan mengagihkan RM138 setiap orang untuk memvaksinasi sekitar 70 peratus penduduk.

Menurut kerajaan Belgium, Pfizer menjual vaksin dengan harga AS$19.50 (kira-kira RM80) setiap dos di Amerika Syarikat dan AS$ 14.76 (kira-kira RM60) di Kesatuan Eropah (EU).

AstraZeneca berharga AS$4 (kira-kira RM16.25) setiap dos di AS dan AS$2.19 (kira-kira RM8.89) di EU.

Pada mulanya Khairy menjelaskan bahawa RM3 bilion adalah anggaran keseluruhan untuk pelbagai vaksin Covid-19, dan bukan hanya dari Pfizer, untuk memberi vaksin kepada sekurang-kurangnya 70 peratus penduduk negara ini.

Dia kemudian menyatakan pada 22 Disember, RM2.05 bilion telah diperuntukkan untuk vaksin 26.5 juta rakyat Malaysia, atau sekitar 82.8 peratus penduduk.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS