Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Home based learning' tingkat penguasaan kemahiran pelajar

PARLIMEN l Kerajaan sedang meningkat infrastruktur termasuk capaian internet bagi memantapkan sistem pembelajaran secara digital khususnya ketika wabak Covid-19.

Timbalan Menteri Pendidikan Mah Hang Soon, berkata sistem pembelajaran "home based learning" yang berlangsung ketika ini telah berjaya meningkatkan penguasaan teknologi pelajar.

Katanya, kerajaan kini membangunkan infrastruktur berkenaan melalui inisiatif Pelan Jalur Lebar Negara (Jendeka) yang membabitkan lebih 400 buah sekolah.

"Pembangunan infrastruktur di bawah inisiatif Jendela membabitkan 430 buah sekolah dan bakal dinikmati lebih 150,000 murid bagi membolehkan pembelajaran dalam talian supaya lebih berkesan.

"Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) juga sedang sediakan capaian internet 30mbps di 141 buah sekolah yang tiada capaian internet dan dijangka siapa Mac 2021.

"Kajian bagi menilai keberkesanan 'home based learning' mendapati pendekatan ini telah meningkatkan kecekapan murid dalam bidang kemahiran," katanya dalam sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Mah berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Gobind Sing Deo (PH-Puchong).

Gobind dalam pertanyaannya meminta kerajaan menyatakan kesediaan bagi menghadapi sistem pembelajaran digital dan apakah statusnya ketika ini.

Dalam pada itu, Mah berkata bagi kawasan yang tidak mempunyai capaian internet, mereka boleh mengikuti pembelajaran melalui tv pendidikan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS