Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
NGO gesa k'jaan bebaskan kanak-kanak pendatang
Diterbitkan:  Nov 6, 2020 2:29 PM
Dikemaskini: 7:08 AM

Kumpulan hak asasi manusia Lawyers For Liberty (LFL) merakamkan rasa kecewa dengan jumlah bilangan kanak-kanak di pusat tahanan imigresen negara.

NGO itu menggesa agar kerajaan membebaskan kanak-kanak tersebut atas dasar hak asasi manusia untuk mengurangkan risiko dijangkiti Covid-19.

Ini kerana beberapa depot tahanan imigresen dilihat pusat penularan wabak Covid-19 kerana kawasan yang sempit.

Dalam satu kenyataan hari ini, koordinator LFL, Zaid Malek membangkitkan kenyataan Kementerian Dalam Negeri (KDN) baru-baru ini, bahawa 756 kanak-kanak pendatang masih di pusat tahanan imigresen sehingga 26 Oktober.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak 405 kanak-kanak masih ditahan tanpa penjaga, di mana sebahagian besar (326 kanak-kanak) dari Myanmar.

Zaid menganggap penahanan tersebut sebagai "tidak berperikemanusiaan" dan mempersoal apakah ada kanak-kanak Myanmar yang ditahan terdiri dari pelarian Rohingya.

"Tidak dapat difahami mengapa pihak berkuasa menganggap bahawa penahanan ratusan kanak-kanak migran dan pelarian adalah satu keputusan yang tepat, di mana kebanyakannya ditahan tanpa penjaga, di pusat-pusat tahanan yang sempit.

"Kerajaan sengaja meletakkan kanak-kanak ini (terdedah) kepada risiko jangkitan Covid-19 ... kanak-kanak ini tidak boleh diperlakukan sebagai penjenayah kerana mereka tidak memasuki negara ini atas kehendak mereka sendiri dan hanya menjadi mangsa keadaan," katanya.

Memetik Konvensyen PBB mengenai Hak Kanak-kanak, Zaid berkata bahawa Malaysia mempunyai tugas untuk bertindak demi kepentingan kanak-kanak.

"Oleh itu, kami sangat mendesak agar kerajaan segera membebaskan kanak-kanak ini dari tahanan, serah kepada ibu bapa, penjaga mereka atau pihak berwajib yang sesuai," katanya.

Malaysiakini telah menghubungi KDN dan Jabatan Imigresen untuk mendapatkan respons.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS