Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Tiga lagi mukim diletakkan di bawah PKPB
Diterbitkan:  Nov 5, 2020 5:42 PM
Dikemaskini: 10:33 AM

Tiga lagi mukim termasuk Parit Buntar di Perak, Jimah di Port Dickson dan Rasau di Terengganu akan ditempatkan di bawah perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) selama dua minggu mulai 7 November.

Pada taklimat harian hari ini, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob berakta perkara itu diputuskan oleh Majlis Keselamatan Negara hari ini setelah ketiga-tiga kawasan berkenaan mencatat lonjakan kes Covid-19.

Sehingga 3 Nov, Ismail berkata Jimah mencatat keseluruhan 11 kes positif Covid-19 dalam satu minggu terakhir sementara Parit Buntar mencatatkan jumlah keseluruhan 12 kes.

"Sehingga 4 November 2020, KKM telah melaksanakan 2,823 saringan dan mengesahkan sebanyak 25 kes positif Covid-19 direkodkan di mukim ini," katanya.

Keputusan itu akan melibatkan 113,000 penduduk di ketiga-tiga kawasan.

"Sehingga 3 Nov, kementerian kesihatan telah menjalankan 2,823 ujian Covid-19 setelah mengesahkan bahawa sebanyak 25 kes positif dicatatkan di Rasau," katanya.Keputusan itu mempengaruhi lebih daripada 113,000 penduduk di tiga kawasan tersebut.

Ini termasuk 24,540 penduduk di Jimah, 43,687 penduduk di Rasau, Dungun dan 45,359 penduduk di Parit Buntar.

Ismail juga mengumumkan dua lagi pusat tahanan ditempatkan di bawah PKPD selama dua minggu dari 6 November setelah lonjakan kes Covid-19.

Pusat tahanan itu ialah pusat tahanan sementara di Tawau, Sabah, yang mencatatkan 440 kes positif Covid-19 pada 4 November serta Penjara Sandakan dan Kuarters Penjara Taman Wira, setelah 111 individu diuji positif pada 5 November.

PKPD di pusat tahanan sementara di Tawau akan melibatkan 1,603 tahanan dan 104 kakitangan.

Sementara penjara dan kuarters di Sandakan akan melibatkan 1,308 tahanan dan 297 kakitangan.

Sementara itu, PKPD di Anjung Teduh Felda Sahabat, Lahad Datu, yang sepatutnya berakhir 6 November, akan dilanjutkan selama dua minggu hingga 20 November.

Petempatan Felda itu mencatatkan 56 kes sehingga semalam di mana 28 pesakit telah pulih.

PKPD di Penjara Pokok Sena di Kedah, akan ditamatkan pada 7 November kerana tidak ada kes baru yang direkodkan dalam tujuh hari terakhir, menurut Ismail lagi.

"Sehingga 4 November, sebanyak 2,141 ujian telah dilakukan dengan 376 kes positif Covid-19 dicatat. Dari jumlah ini, 324 pesakit telah pulih sepenuhnya dan selebihnya 52 lagi dirawat," katanya.

MKN juga memutuskan untuk menamatkan PKPD ke atas enam kawasan di Semporna esok.

Kawasan yang terjejas di Sandakan termasuk Kampung Bangau-Bangau Darat, Kampung Bangau-Bangau Hujung, Kampung Halo dan Kampung Ubian, Kampung Panji, Kampung Air, Kampung Selamat, Kampung Simunul, Kampung Pinggir Bakau.

PKPD di Kampung Pengkalan di Kunak turut ditamatkan.

Bagaimanapun, Ismail Sabri mengatakan kawasan-kawasan ini akan diletakkan di bawah PKPB, sama seperti kawasan lain di Sabah.

Sabah telah diletakkan di bawah PKPB sejak 13 Oktober.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS