Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pusat perlindungan rayu bantuan, 54 anjing lemas dalam banjir kilat

Persatuan Penyelamat Haiwan Terbiar Furrykids Safehaven memohon bantuan orang ramai selepas 54 ekor anjing, termasuk seekor anak anjing yang baru lahir, mati lemas dalam banjir kilat yang melanda pusat perlindungan haiwan di Seremban itu.

"Banjir melanda tempat perlindungan kami pada awal pagi pada 4 November. Air banjir naik dengan cepat dan arus kuat. Aras air mencapai bahagian atas pintu pusat perlindungan yang terletak lebih dari lima kaki," kata Furrykids dalam satu hantaran, hari ini.

Ia turut memuat naik gambar dari udara kawasan Kuala Sawah dan Rantau yang terjejas oleh banjir Sungai Linggi.

Tempat perlindungan haiwan itu menempatkan lebih dari 1,800 anjing sejak beroperasi.

Sathiavany Madhavan, setiausaha pusat perlindungan itu, memberitahu Bernama bahawa air mula naik di tempat perlindungan berkenaan pada pukul 3.30 pagi berikutan hujan lebat.

"Awal hari ini, pekerja kami yang tinggal di tempat perlindungan memberitahu bahawa banjir dan paras air telah meningkat jauh melebihi empat kaki dalam masa 30 minit.

"Kami mengarahkan dia dan enam pekerja kami yang lain untuk melepaskan anjing-anjing itu dari kandang kerana kami tidak mempunyai cukup kakitangan untuk membawa kandang itu dengan selamat," katanya.

Sathiavany memberitahu sebahagian anjing berjaya memanjat bumbung dan menunggu di sana tetapi sebahagian lagi panik dan dihanyutkan air deras.

Furrykids juga turut melaporkan kerosakan stok makanan dan bekalan lain.

Ia berharap dapat mengumpulkan sekitar RM350,000 untuk membina tempat perlindungan lebih baik di lokasi sewaan lain di Kuala Sawah, Seremban, yang sudah dalam pembinaan.

“Namun, kerana kejadian ini, kami telah meminta kontraktor untuk mempercepat pekerjaan agar sekurang-kurangnya anjing dapat dipindahkan ke sana terlebih dahulu. Sekarang, kami bimbang kerana kosnya meningkat sebanyak RM100,000 lagi, ”kata Sathiavany.

Sathiavany boleh dihubungi di +60126012030 atau pihak yang berminat boleh mencari halaman Facebook Furrykids untuk maklumat lebih lanjut.

Banjir itu mengakibat 2,000 penduduk terkesan dari 15 daerah, termasuk daerah Seremban dan Rembau, dengan jumlah 77 mangsa banjir dari 16 keluarga dipindahkan ke pusat pemindahan pada jam 4 petang.

Kawasan yang terjejas termasuk Kampung Datuk Mansor, Taman Happy dan Taman Mok Sum, Kampung Bukit Chedang, Kampung Baru Blok C Ampangan, Kampung Batu 3, Taman Angsa Mas, Kampung Siliau, Kampung Kuala Sawah, Kampung Sega Hilir, Kampung Pasir dan Kampung Lingsum.

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS