Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kluster pusat beli-belah penyumbang terbesar kes baru S'gor
Diterbitkan:  Oct 15, 2020 8:19 PM
Dikemaskini: 1:20 PM

Kluster Utama yang merupakan kluster pusat beli-belah adalah penyumbang terbesar kes Covid-19 baru yang dilaporkan oleh Kementerian Kesihatan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Ketua Pengarah kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada 150 kes baru di Selangor yang dilaporkan setakat tengah hari ini, 105 mempunyai kaitan dengan Kluster Utama.

Kes indeks telah dikenal pasti sebagai pengawal keselamatan warga asing, 28, yang melaporkan gejala pada 22 September tetapi hanya didiagnosis pada 8 Oktober.

Setakat ini, terdapat 132 kes Covid-19 yang dikaitkan dengan kluster ini.

Sebilangan besar kes melibatkan anggota keselamatan (87) diikuti oleh pekerja pembersihan (18) di pusat beli-belah ini.

Individu lain yang dijangkiti lain adalah 16 kakitangan dari pelbagai premis di pusat beli-belah, enam pelanggan dan lima anggota keluarga mereka.

Setakat ini, kluster ini melibatkan 107 warga asing dan 25 warganegara Malaysia.

Pusat beli-belah itu, yang telah dikenal pasti sebagai 1Utama, telah diperintahkan untuk ditutup antara 11 Oktober dan 16 Oktober untuk kerja pembersihan.

Noor Hisham memberi jaminan bahawa pengesanan kes aktif dan pemeriksaan kontak rapat masih dijalankan.

Setakat ini, 447 individu telah disaring dan 46 masih menunggu keputusan.

Sementara itu, Noor Hisham mengatakan tidak ada keperluan mengubah Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) sebagai pusat kuarantin dan rawatan pesakit risiko Rendah buat masa ini, seperti yang dilakukan semasa gelombang wabak Covid-19 sebelum ini.

Ini kerana, katanya, Hospital Sungai Buloh masih masih mampu menampung kes di Selangor walaupun terdapat peningkatan kes Covid-19 di negeri berkenaan.

Katanya, terdapat 466 katil hospital yang tersedia untuk pesakit tanpa gejala atau gejala ringan, mahupun tanpa gejala, selain pengalaman menguruskan Maeps telah membolehkan kementerian untuk mengenal pasti lokasi yang berpotensi untuk hospital sementara yang baru.

"Sekiranya keperluan itu ada - contohnya peningkatan kes-kes di negeri Selangor dan juga kes-kes yang discharge (keluar hospital) kurang - kita mungkin akan melihat kepada membina hospital sementara di Maeps, tetapi sekarang ini kita belum ada perancangan tersebut sebab kita masih berkemampuan untuk merawat kes-kes tersebut.

"Kalau kita telah berbincang dan juga setuju untuk membina hospital sementara itu, kita hanya memakan masa tiga ataupun empat hari," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS