Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
K'jaan baru Sabah perlu maklumkan perincian data Covid-19

Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) dibidas kerana didakwa lambat menyampaikan makluman data baru Covid-19untuk negeri ini berbanding pentadbiran terdahulu.

Jabatan Kesihatan Sabah juga dikritik kerana tidak banyak berkongsi data Covid-19 yang terperinci, berdasarkan daerah.

Ini tidak seperti kerajaan Warisan sebelum ini yang menyediakan maklumat data mukim untuk orang ramai.

Pemeriksaan di laman media sosial pengarah kesihatan Sabah hanya menemui data Covid-19 peringkat daerah untuk 4 Oktober, yang dimuat naik awal hari ini, pada jam 2 pagi.

Kerajaan negeri sebelumnya memuat naik data Covid-19 baru pada jam 7 malam, yang merangkumi sehingga ke peringkat mukim.

Bekas menteri kesihatan dan kesejahteraan rakyat Sabah Frankie Poon berkata data terperinci harus disediakan agar orang ramai lebih mengetahui risiko yang mereka hadapi.

"Semua orang berhak mendapatkan maklumat asas tersebut," katanya.

Jelasnya lagi, disebabkan kerajaan negeri baru tidak memaklumkan data terperinci, beliau telah berusaha mendapatkan maklumat tersebut secara langsung daripada Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah.

"Saya menghubungi Dr Hisham untuk mendapatkan data tersebut. Sekiranya saya memperoleh data itu, saya akan memuat naik maklumat itu sendiri," kata Poon.

Melalui media sosial, netizen yang kurang senang juga menuntut kerajaan negeri untuk menyusun maklumat Covid-19 terbaru berdasarkan cara yang telah dilakukan oleh pentadbiran sebelumnya dan pasukan Poon.

Untuk rekod, Sabah yang berukuran sekitar 55 peratus keluasan Semenanjung Malaysia, merangkumi 26 daerah.

Terdapat 1,206 kes dengan kebolehjangkitan di Sabah setakat tengah hari semalam.

Menurut jabatan kesihatan negeri, daerah Kota Kinabalu mencatatkan 160 kes aktif sehingga semalam.

Daerah berdekatan Penampang dan Putatan masing-masing mempunyai 17 dan 11 kes aktif.

Setakat ini, daerah yang paling teruk terjejas ialah Semporna dengan 451 kes aktif, diikuti Tawau (340), Kunak (132), dan Lahad Datu (98).

Ini mendorong Majlis Keselamatan Negara meletakkan Kota Kinabalu, Penampang dan Putatan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) mulai 7 Oktober.

Sebelumnya, kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) Secara Pentadbiran mulai 28 Sept di Lahad Datu, Tawau, Kunak dan Semporna

Sebelumnya, pemerintah mengurung Semporna, Tawau, Kunak, dan Lahad Datu.

[Baca laporan asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS