Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Istana Negara beri amaran pihak sebar berita palsu guna nama Agong
Diterbitkan:  Oct 5, 2020 3:22 PM
Dikemaskini: 7:22 AM

Istana Negara tidak teragak-agak membuat laporan polis terhadap pihak yang menggunakan nama Yang di-Pertuan Agong (YDPA) dan institusi Istana Negara untuk menyebar berita palsu.

Peringatan itu dikeluarkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Dato Indera Ahmad Fadil Shamsuddin dalam satu kenyataan hari ini.

Ahmad Fadil berkata, tindakan tidak bertanggungjawab itu bukan saja mencemarkan kredibiliti YDPA dan Istana Negara, malah boleh menimbulkan kegusaran rakyat dan menggugat ketenteraman.

“[...] Istana Negara memandang serius terhadap perbuatan pihak tidak bertanggungjawab yang menggunakan nama atau membabitkan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan institusi Istana Negara untuk menyebar berita palsu sama ada bagi kepentingan politik atau peribadi.

“Istana Negara sentiasa memantau dan memandang serius terhadap kenyataan tidak benar oleh beberapa individu kepada media yang menggunakan nama dan menyebarkan foto-foto KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong serta Istana Negara melalui aplikasi WhatsApp.

“[...] Sehubungan dengan itu, Istana Negara, jika mendapati perlu, tidak akan teragak-agak untuk melaporkan kepada Polis Diraja Malaysia begitu juga Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia bagi tindakan lanjut di bawah Seksyen 211 dan 233 Akta Komunikasi dan Multirnedia 1998,” katanya.

Istana Negara turut menyaran rakyat agar tidak mudah panik dan percaya dengan berita palsu dan menyebarkannya.

“Istana Negara turut menyarankan agar berita-berita palsu ini tidak dikongsi bersama untuk mengelakkan tindakan oleh pihak Polis Diraja Malaysia juga Suruhanjaya Komunikasi dan Multirnedia Malaysia,” katanya lagi. 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS