Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MP gesa SPR cari alternatif benarkan pesakit Covid-19 mengundi
Diterbitkan:  Sep 23, 2020 9:28 AM
Dikemaskini: 1:28 AM

PRN SABAH | Anggota Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencari cara baru untuk membolehkan pesakit Covid-19 mengundi dalam pilihan raya negeri (PRN) Sabah.

Maria berkata meskipun di bersetuju bahawa pesakit Covid-19 tidak dibenarkan keluar mengundi, negara lain seperti Indonesia berusaha keras membawa peti undi ke hospital untuk memberi peluang kepada pesakit mengundi.

“Di Malaysia, kerajaan PN hanya meletakkan halangan bagi pengundi untuk memilih tanpa meneroka cara baru untuk mengadakan pilihan raya. Ini tidak boleh diterima,”katanya dalam satu kenyataan semalam.

Menteri Pertahanan, Ismail Sabri Yaakob semalam berkata rakyat Sabah yang mempunyai gejala Covid-19 atau menjalani kuarantin dibenarkan mengundi Sabtu ini, namun mereka yang diuji positif tidak dibenarkan berbuat demikian.

Ismail juga memaklumkan bahawa satu saluran khas mengundi dibuat untuk pengundi yang tidak sihat dan bergejala.

Maria, yang juga bekas pengerusi Bersih berkata dia terkejut apabila Ismail dan SPR tidak menganggap satu keperluan untuk mengambil langkah-langkah alternatif bagi memastikan pesakit Covid-19 dapat mengundi.

"Sekiranya langkah-langkah alternatif dapat diambil untuk mereka yang berada di bawah kuarantin kendiri, maka langkah-langkah normal baru dapat diatur untuk menampung pesakit Covid-19.

"Untuk membuat pernyataan menyeluruh untuk tidak mengizinkan mereka memilih oleh menteri adalah melepaskan hak warganegara.

"Kecuali pesakit mengatakan bahawa mereka tidak mahu memilih kerana mereka terlalu sakit, akses kepada hak memilih mesti diberikan sebagai pilihan dan bukan untuk menteri atau kerajaan yang membuat keputusan untuk pengundi sama ada mereka boleh atau tidak boleh mengundi," katanya.

Maria juga menggesa mana-mana pesakit yang ingin membawa kes ini ke mahkamah untuk menuntut SPR mengambil tanggungjawab mengada peraturan baru agar pesakit positif Covid-19 dapat mengundi.

"Saya pasti akan menyokong tindakan tersebut sekiranya SPR enggan melindungi hak memilih ini," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS